Robin Van den Bogaert

26 OKT 2011

Volvo V60 Plug‑in Hybrid krijgt groen licht

De V60 wordt Volvo’s eerste seriemodel met deels elektrische aandrijving. De sportieve break is vanaf 2012 te koop met een diesel- en elektromotor.

Begin 2011 onthulde Volvo de V60 Plug-in Hybrid als nagenoeg serierijp prototype. Samen met het energiebedrijf Vattenfall werd de auto klaargestoomd voor productie en vanaf de herfst van 2012 is het zover.

“Een belangrijk aspect van het project was om het rijplezier, de veiligheid en het luxueuze comfort van de V60 te bewaren”, legt Volvo-topman Stefan Jacoby uit. “Tegelijk wordt de CO2-uitstoot en het verbruik ongeveer gehalveerd in vergelijking met wat vandaag verkrijgbaar is op de markt.”

49 g/km

De V60 Plug-in Hybrid zou een CO2-uitstoot halen van amper 49 g/km. Onder de motorkap voorin ligt een 215 pk sterke 2.4 diesel, aangevuld met een elektromotor (70 pk) die gevoed wordt door een lithium-ionbatterij. De auto kan ongeveer 50 kilometer helemaal elektrisch rijden en verbruikt volgens Volvo gemiddeld maar 1,9 l/100 km. Door het batterijpakket wordt de hybride V60 duurder dan de gewone V60, al kan Volvo nog geen prijsindicatie geven.

Elektrisch

Behalve hybride aandrijving werkt Volvo ook aan volledig elektrische wagens zoals de C30 Electric, maar die techniek is nog te duur om op de markt te brengen. “Deze twee autotypes vullen elkaar aan. Met een plug-inhybride is de bestuurder helemaal onafhankelijk van laadstations wanneer hij lange afstanden aflegt. De toekomstige elektromarkt zal een mix van volledig elektrische en plug-inhybride wagens bieden”, aldus Jacoby.

Door de architectuur van Volvo’s toekomstige platform zal op termijn elk model uitgerust kunnen worden met batterijen. Maar voor grotere types die lange afstanden rijden zoals de V60 of de XC90, kiest Volvo resoluut voor de hybride oplossing.

Advertentie
Advertentie
Advertentie