In Europa lanceert Volvo eind dit jaar de V60 Plug-in Hybrid met dieselmotor, maar voor de Amerikaanse markt blijft benzine meer aangewezen. De nieuwe XC60 Plug-in Hybrid Concept introduceert een aandrijflijn met benzine en elektromotor.
De XC60 Plug-in Hybrid Concept wordt voorgesteld op het salon van Detroit. In Amerika lopen ze nog altijd niet echt warm voor de ‘smerige’ dieselbrandstof, vandaar de keuze voor een hybride met benzinemotor. Een gloednieuwe krachtbron trouwens, een tweeliter viercilinder turbo met 280 pk die volgens Volvo even goed presteert als de huidige generatie zescilinders.
Op het prototype prijkt een T8-badge om aan te geven dat dit een gepeperde XC60 is. Dankzij de elektromotor aan de achteras (70 pk) loopt het maximumvermogen op tot 350 pk, die via een achttrapsautomaat op de wielen wordt overgebracht. Behalve de logo’s zijn ook de witte koetswerkkleur en 21-duimsvelgen specifiek.
Rijprogramma’s
Via drie knoppen op het instrumentenpaneel kiest de bestuurder uit drie rijmodi: Pure, Hybrid of Power. Pure betekent volledig elektrisch (maximaal 45 km). In de Hybrid-modus werken de twee motoren afwisselend en verbruikt de XC60 amper 2,3 l/100 km (53 g CO2/km), goed voor een rijbereik van 960 km. Als het moet, kan het ook snel gaan: de Power-modus zorgt voor een acceleratie naar 100 km/u in amper 6,1 seconden.
De bestuurder kan ook op een zogeheten Save-knop duwen om accucapaciteit te bewaren en later een deel van de autorit (maximaal 20 km) volledig elektrisch af te leggen. Tot slot kun je met de AWD-knop de elektrische vierwielaandrijving activeren (benzine vooraan, elektrisch achteraan).
Productie?
Of de XC60 Plug-in Hybrid Concept zo in productie gaat, valt nog af te wachten. De aandrijflijn wordt in ieder geval doorontwikkeld. “Deze plug-inhybridetechnologie met benzinemotor zal over een paar jaar in de Amerikaanse showrooms staan. Het is echter nog te vroeg om te zeggen welk model deze oplossing als eerste zal gebruiken”, aldus Volvo CEO Stefan Jacoby.