Via zijn LinkedIn-kanaal heeft de Volkswagen-CEO een verrassende tabel gedeeld: een kostenvergelijking tussen de elektrische modellen van de VW-groep en hun equivalent op benzine of diesel. “Rijden met een auto met verbrandingsmotor is tot 50 procent duurder dan met een e-auto”, zo noteert de baas van de Duitse autogigant. Een Tiguan 2.0 TDI is 30 procent duurder om mee te leven dan een elektrische VW ID.4, een Audi Q5 40 TDI quattro kost je 40 procent meer dan een elektrische Q4 50 e-tron quattro en een Skoda Enyaq iV 80 is zelfs 50 procent goedkoper dan een vergelijkbare Kodiaq 2.0 TDI in het gebruik. “Het is tijd om over te schakelen!” toetert Diess ter conclusie van zijn boodschap, die trouwens ook voor België blijkt te kloppen.
Objectieve cijfers
Voor de cijfers is de autobons trouwens niet zelf aan het rekenen gegaan, maar heeft hij zich gebaseerd op een artikel van het Duitse automagazine Autozeitung – dus een objectieve bron. Hoewel Diess zelf niet schrijft waarom hij zo graag wil dat we zijn elektrische modellen kopen in plaats van zijn TSI’s en TDI’s, laten de redenen zich vrij eenvoudig raden. In de eerste plaats heeft de VW-groep onder Diess heel hard ingezet op elektromobiliteit als de oplossing van de toekomst. In die omslag is veel geld gekropen en die investeringen moeten zichzelf wel gaan terugbetalen. En bovendien zijn er nog steeds de gevreesde CO2-quota van de Europese Unie: als de VW-groep niet genoeg EV’s kan verkopen, zal haar gemiddelde uitstoot te hoog uitkomen en dan zal ze opnieuw boetes moeten betalen…
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: