François Piette

8 JUN 2010

VW Fun Cup: 1ste overwinning voor De Quirini en De Pierpont


Net zoals tijdens de 12 Uren bleef de race in de VW Fun Cup op zondag erg spannend tot het einde. De zege ging naar De Quirini-De Pierpont (Touring Racing Team), die meteen een plaats veroverden in het lijstje van de groten.

De zon was nog van de partij toen de teams zich opstelden op de startgrid van de derde manche van het seizoen in de VW Fun Cup. Het veld werd aangevoerd door Crosset-Polinard (Amusement Parc), het team dat het groot lot won bij de lottrekking. Zij kregen immers de pole toegewezen, nadat ze de 13de tijd klokten in de kwalificatiesessie die gedomineerd werd door Weisshaupt-Fontaine (Exodus).

Meteen na de start namen de grote kanonnen hun posities in, met Manu Nava (Acome Racing) gevolgd door Michel Simul (Colson Racing). Maar beiden zagen met grote snelheid Nathalie Maillet (Partner Racing) naderen. Zij was duidelijk in topvorm na haar eerste ervaring de dag voordien aan het stuur van de Audi A4 Silhouet in de 12 Uren. Nathalie nam de leiding en, goed afgelost door haar teamgenoten, voerde het veld aan na de eerste twee uren met een halve minuut voorsprong op de piloten van Colson Racing, Simul-Clermont-Systermans.

De strijd werd vervolgens gekruid door een genodigde die de piloten nochtans niet uitgenodigd hadden: regen. En wat een regen! Een hevige regenvlaag stortte neer in de zonk van Eau Rouge, waardoor de piste tot een gigantisch zwembad werd omgetoverd.

De regerende kampioenen trokken regenschoeisel aan, terwijl Partner Racing verder terug zakte wegens een logische reden: het team werd vervolledigd door neofiet Christophe de Fierlant Dormer, die logischerwijze het tempo van zijn teamgenoten niet kon evenaren. Halfweg de race werd het klassement aangevoerd door Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing), met een voorsprong van 44 seconden op Delva-Dandrifosse (Astur Car), terwijl Godart-Ryhon-Gérard (Acome Racing Challenger) hun goede vorm bevestigden met een derde plaats, voor de andere snelle jongens De Pierpont-De Quirini (Touring) en Rosoux-Van Dalen-Van Dalen (Kronos Racing). We noteerden de opgave van Vandenabeele-Radet-Servais (VV Speed), die het slachtoffer werden van een zware schuiver, terwijl problemen met een aandrijfas Nava-Gressens-Van Hakendover (Acome Racing) tijd kostten.

De tweede helft van deze wedstrijd over zes uren stond in het teken van de dominantie van Colson Racing, maar de voorsprong werd ongedaan gemaakt door het uitrukken van de safety-car. Vervolgens kostte een weinig banaal incident de leiders kostbare tijd: Philippe Systermans denkt dat hij een drive through straf heeft gekregen, terwijl het gewoon een verwittiging was. Hij komt daarom zonder reden de pitstraat in gereden. Van die incidenten profiteren De Pierpont-De Quirini (Touring). Zij gaan het laatste uur in als leiders, voor Godart-Ryhon-Gérard (Acome Racing Challenger) en Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing).

Net zoals 's nachts in de finale van de 12 Uren, werd de race pas op het einde beslist. Colson Racing hanteerde een strategie die eerder al succes opleverde: Michel Simul werkt in het slot van de race een dubbele relais af. Maar, de simulatie van de pilotenwissel wordt niet uitgevoerd volgens de regels van de kunst, waardoor de leiders een drive through moeten afwerken... die ze afwerken vlak voor de finish, wat hen een minuut straftijd kost, synoniem voor de tweede plaats in de eindstand, achter de tandem van Touring Racing Team.

De zege gaat naar de combinatie Arnold De Quirini en Olivier de Pierpont, de vroegere winnaars in de categorie "Light". Ook de strijd voor de zilveren medaille was razend spannend. Die strijd werd gewonnen door de jonge piloten van RDR Racing Marden Benjamin, Michael Damien en Damien Dupont, voor François Godart, Sébastien Ryhon en René-Xavier Gérard (Acome Racing Challenger). Ze werden gevolgd door de "marathon man" van het weekend Frédéric Bouvy, die drie races afwerkte, deze keer in het gezelschap van Gauthier Engish en Yannick Rummens (Delahaye Racing). De categorie "benzine" werd eens te meer gedomineerd door team Allure Da Palma Ferramacho-Jacques-Rizzo-Close. Postiau-Henrotte-Dejaeghere-Detré (Radio Contact) wonnen de categorie voor tweezitters, terwijl Nägler-Heinrich-Trampert (Funmotorsport) de beste vertegenwoordigers bleken van de Duitse delegatie.

Uitslag : 1. De Quirini-De Pierpont (Touring Racing Team) 108 ronden ; 2. Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) op 23.728 ; 3. Benjamin-Albert-Dupont (RDR Sport) op 1.23.499 ; 4. Godart-Ryhon-Gérard (Acome Racing Challenger) op 1.44.199 ; 5. Engish-Bouvy-Rummens (Delahaye Racing) op 2.17.783 ; 6. Rosoux-Van Dalen-Van Dalen (Kronos Racing) op 1 r. ; 7. Migneaux-Lembo-Yuksek (Team Five) op 2 r. ; 8. Crosset-Polinard (Amusement Parc) ; 9. Pulinx-Detiège-Lecluse (MPM Racing) op 3 r. ; 10. Postiau-Henrotte-Dejaeghere-Detré (Radio Contact), winnaars bij de tweezitters … 13. Da Palma Ferramacho-Jacques-Rizzo-Close (Allure Team) op 4 r., winnaars in « benzine » ; enz.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie