Presentatie 

De ontwerpers van Volkswagen hebben de zachte rondingen vervangen door vormen met meer hoeken. Deze nieuwe ontwerprichting wordt op alle modellen toegepast, maar komt het meeste tot uiting in de Jetta. Zijn forse afmetingen (4,64 meter lang) geven de Jetta een zelfverzekerd voorkomen. Toch valt niet te ontkennen dat er verschikkelijk aan fantasie heerst. Hij ziet er stevig en ernstig uit, maar van deze pennentrekken geraakt niemand in extase.

Motor

Behalve drie benzinemotoren (1.2 TSI 105, 1.4 TSI 122 en 160 pk) biedt Volkswagen twee dieselmotoren aan: de 1.6 TDI 105 en de 2.0 TDI 140. De 1.6 TDI met 105 pk in de BlueMotion-versie maakt het voorwerp uit van deze test. De Jetta BlueMotion is voorzien van een arsenaal snufjes (start-stopfunctie, recuperatie van bewegingsenergie, ...) opdat hij minder brandstof zou drinken, maar verliest niets van zijn vermogen of koppel (105 pk en 250 Nm bij 1.500 tr/min). Wat de transmissie betreft, stelt Volkswagen teleur met een handgeschakelde bak die slechts vijf verzetten telt, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de optionele DSG-automaat met maar liefst zeven versnellingen.

Op de weg is de DSG de perfecte partner van deze motor. Hij richt zich verstandig op de gematigde toerentallen waar de motor het beste tot zijn recht komt en blinkt uit bij ontspannen rijstijl. Tot zover zijn Dr. Jekyll-kantje. Als Mr. Hyde stelt hij een sportstand en peddels aan het stuurwiel voor, waarmee je verbluffend snel kunt schakelen. Deze bak is werkelijk een technologisch meesterwerk! De motor doet zijn werk in stilte en herneemt en versnelt op een correcte manier. De Jetta BlueMotion geeft nooit de indruk dat hij wordt voortgesleept. Grote berlines moet je er niet mee uitdagen, maar rijden in deze Jetta is zeker niet frustrerend.

Weggedrag

Een precieze stuurbekrachtiging, bijtende remmen, een evenwichtig en goed opgehangen onderstel: we kunnen amper begrijpen dat dit model voor de Amerikanen ontwikkeld werd, doorgaans dol op zachte, onhandige sedans. Maar daar is een verklaring voor: de achteras van het Amerikaanse model wordt op het Oude Continent vervangen door een exemplaar met meerdere draagarmen. Zo schuwt de Jetta geen leuke rit op een bochtig parcours en vermijdt hij pompbewegingen van de ophanging.

Comfort en functionaliteit

Omdat de afmetingen toenamen, is de Jetta een beetje benadeeld in de stad, maar is hij binnenin wel erg ruim, zowel voorin als achterin. Traditiegetrouw is de ergonomie uitstekend. Na enkele meters rijden, krijg je de indruk deze auto al jaren te kennen. Een kleine teleurstelling is dat de afwerking niet op het niveau staat dat we van VW gewend zijn. Volkswagen heeft het Europese model wel beter aangekleed, maar we blijven toch wat op onze honger zitten. In het interieur is er weinig reden tot klagen, maar de koffer oogt echt goedkoop. We wanen ons in een Corolla van de jaren tachtig. Gelukkig heeft de koffer rijkelijke afmetingen, je zou er bijna in verdwalen.

Prijs en uitrusting

Het prijzenbeleid van de Jetta is bijna elitair. Hij is niet alleen duurder dan de Golf, maar ook dan de meerderheid van de (zeldzame) concurrenten. Die achterstand haalt hij wel gedeeltelijk in door een hogere herverkoopwaarde, zoals bij alle Volkswagens. Voor onze Jetta 1.6 TDI BM (BlueMotion Technology) DSG moet je rekenen op een basisprijs van 25.590 euro. Door zijn CO2-uitstoot van 113 g/km kun je genieten van een federale overheidskorting van 3 procent op de aankoopprijs. Dat is toch mooi meegenomen.

En wat biedt Volkswagen voor die prijs? Lendensteunregeling voor de twee zetels voorin, een stuurwiel in leder, een snelheidsregelaar, een halfautomatisch airco, ... De lijst lijkt correct, maar om echt compleet te zijn moet je in de optielijst duiken. Je kunt de Jetta omtoveren tot een paleis op wielen!

En aan de pomp? Een gemiddelde van net 5,2 l/100 km, zonder dat we records wilden breken, verdient een applaus. Het is perfect mogelijk om onder 5 l/100 km te blijven en je moet al echt de laatste paarden van de motor aanspreken om het gemiddelde boven 6 l/100 km te jagen.

Conclusie

De Jetta is niet echt een Golf en net geen Passat, maar vindt zijn plaatsje in het hart van het Volkswagen-gamma. Terwijl zijn weggedrag het merk eer aandoet, betreuren we de pittige prijs en enkele kleine afwerkingsdetails die choqueren voor een merk dat algemeen erkend wordt voor zijn zorg voor detail.