Presentatie
Het minste wat we kunnen zeggen, is dat een auto als deze de hoofden niet doet draaien op straat. Discretie is verzekerd, dankzij stijlkenmerken die gebaseerd zijn op de nieuwste modellen in het gamma. Lees: veel hoeken, een koetswerk dat langs alle kanten kwaliteit uitstraalt en een neus die agressiever oogt dan ooit. Liefhebbers van esthetische uitspattingen of folklore moeten hun gading elders zoeken, maar de merkgetrouwen zullen tevreden zijn. Een recept dat zijn deugdelijkheid al meermaals bewezen heeft, verander je niet zomaar.
Technologie
Volkswagen heeft de details erg verzorgd en we zien enkele zeer praktische vondsten. Laten we beginnen met de veiligheidsuitrusting, die onder andere bestaat uit een snelheidsregelaar met radar om de afstand te bewaren, Lane Assist dat je op de juiste rijstrook houdt en een automatisch remsysteem tot 30 km/u als een botsing dreigt.
Afhankelijk van het uitrustingsniveau, zien we ook een systeem verschijnen dat vermoeidheid bij de bestuurder opmerkt. De koplampen gebruiken Dynamic Light Assist, ingewijd door de Touareg. Dat past de lichtbundel aan in functie van de omstandigheden voor een optimale verlichting.
Motor
De Passat is beschikbaar met een opmerkelijk zuinige en propere 1.6 TDI, maar die is misschien wat nipt voor sportieve bestuurders. Er is ook een meer gespierde 2.0 TDI waarvoor je aan de pomp niet veel meer betaalt. Goed nieuws: dit blok met 140 pk is om fiscale redenen ook beschikbaar met 136 pk. Nog meer goed nieuws: de schitterende DSG-automaat met dubbele koppeling. Slecht nieuws is dan weer dat de combinatie 136 pk en DSG-bak niet mogelijk is. Onze testwagen met DSG-bak ontwikkelt dus 140 pk, wat fiscaal afgestraft wordt.
Weggedrag
De Passat rijdt opmerkelijk goed. Zowel qua comfort als weggedrag, bewijst Volkswagen dat de Passat nog altijd een vaste waarde is in zijn segment. Het koetswerk wordt perfect onder controle gehouden en schommelt niet, ook niet bij een sportieve rijstijl. Het comfort is zeker een fractie harder dan bij de Franse concurrenten, maar de filtering staat op een hoog niveau. Hobbels worden droog weggewerkt zonder de onderrug op dat moment te belasten of de passagiers wagenziek te maken. Een ideaal compromis dus, dat doeltreffendheid, dynamiek en comfort verzekert.
Enthousiast
De combinatie motor/versnellingsbak werkt uitstekend: de motor is vinnig, koppelrijk en stil en deze droomversnellingsbak is levendig, intelligent en ongewoon zacht en snel in zijn schakelbewegingen. Gewapend met de DSG-bak wordt de Passat jouw beste vriend: een simpele duw met de rechtervoet en je zit in de juiste versnelling. Bovendien heeft de automaat de juiste reflex om terug te schakelen bij het remmen. Vooral in de sportstand, die misschien zelfs iets te vaak terugschakelt maar dan ben ik echt aan het muggenziften. Nooit voel je de behoefte om de manuele modus te gebruiken, die nochtans ook uitstekend werkt.
Freewheelen
Een bijzonderheid is de vrijloopfunctie van de automaat, een goedkope optie die, zodra je het gaspedaal lost, de wielen loskoppelt van alle mechanische weerstand. Laat alles los en de motor draait op stationair toerental en de auto bolt uit. Dat vergt wel enige gewenning, al was het maar om de reflex af te leren om het gaspedaal te vroeg te lichten. De afwezigheid van een motorrem is wat vreemd in het begin, maar eens je het gewoon bent, ga je ermee spelen en zakt het verbruik aanzienlijk.
Functionaliteit
Zoals het een goede Duitser betaamt, valt er op de ergonomie en de rijpositie niets aan te merken. De Passat is ook heel vrijgevig met interieurruimte. Zowel voorin als achterin is de ruimte indrukwekkend. Bij lange afstanden is het comfort heel aangenaam. Een verzorgde geluiddemping, doeltreffende klimaatregeling, kwalitatieve stereo en comfortabele zetels (een beetje hard, dat wel): er valt deze grote Volkswagen weinig te verwijten.
Uitrusting
Kiezen voor de 2.0 TDI betekent dat je meteen vertrekt bij het afwerkingsniveau Comfortline. En dat is maar goed ook, want de basisuitrusting van de Trendline (alleen beschikbaar met 1.6 TDI) is nogal mager. De Comfortline beschikt over voorzetels met lendesteunregeling, halfautomatische airconditioning, een zelfdimmende achteruitkijkspiegel, vier elektrische ruiten en een start-stopfunctie. Niet slecht, maar we betreuren dat een snelheidsregelaar (optie) en volledig automatische airco (ook een optie) niet standaard zijn.
De meest homogene versie is wellicht de 2.0 TDI Comfortline DSG. Die kost 31.500 euro, een redelijke prijs gezien de prestaties. Qua verbruik toont Volkswagen al zijn kunnen: ons gemiddelde bedroeg 6,7 l/100 km, zonder opofferingen en in niet bepaald gunstige omstandigheden.
Conclusie
Hoewel hij op dezelfde basis staat als de vorige Passat, is de nieuwe Passat moderner dan ooit. Onder zijn klassieke kleedje spreidt hij een homogeen karakter tentoon waarmee dit model de referentie blijft in dit segment. Zo eenvoudig is. De bouwkwaliteit en het weggedrag zijn een hogere klasse waardig. Als je gevoelig bent voor Duitse charme, twijfel dan niet. Met deze Passat kun je je niet vergissen.