Meer voor de weg

Hoewel hij ontworpen werd om bij wijze van spreken in de bomen te kunnen klimmen, hebben de meeste Touaregs nooit meer dan een borduurtje voor de wielen gekregen. Die vaststelling noopte de Duitse ingenieurs tot drastische aanpassingen. De nieuwe Touareg is nog performanter off-road, maar alleen in optie. Standaard wordt hij uitgerust met een terreinprogramma dat de ophanging, het ESP en de versnellingsbak aanpast. Voor nog betere prestaties in moeilijk terrein kun je in optie een blokkering van het centrale en achterste differentieel bestellen.

Uitrusting

De achterbank in de nieuwe Touareg kan zestien centimeter verschuiven. Als je ze neerklapt, staat er 1.642 liter bagageruimte ter beschikking. Dat gebeurt trouwens volledig elektrisch. Volkswagen monteert standaard een 6,5 duim groot aanraakscherm voor het infotainementsysteem.
Tot negen airbags vangen de passagiers op als het even mis gaat. Uiteraard krijgt de Touareg de laatste snufjes op het gebied van rijveiligheid mee: Lane Assist (verwittigt je als je van je het rijvak dreigt te geraken), Side Assist (waarschuwt als er een auto in de dode hoek rijdt), Area View (vier camera’s die de directe omgeving van de auto kaderen) en de actieve snelheidsregelaar die bij gevaar de auto helemaal tot stilstand kan brengen.

Op asfalt en 4x4-parcours

Een korte kennismakingsrit gaf ons een idee van de capaciteiten van de nieuwe Touareg. In alle omstandigheden gleed hij stoïcijns en efficiënt over het traject. Op de weg voel je het gewicht niet.
De V6 TDI Bluemotion met 240 pk en een achttrapsautomaat stuwt de Touareg fluks vooruit. Kers op de taart: met 8 l/100 km blijft het verbruik erg redelijk, al willen we dat graag bevestigd zien tijdens een langere test.

Op de weg is het rijgedrag gewoon verbluffend, op voorwaarde dat je de Sport-modus selecteert. Die beperkt de bewegingen van het koetswerk, zonder dat het rijcomfort in het gedrang komt.
Off-road klimt en rijdt de Touareg over zowat alle hindernissen, maar hij werkt wel op de zenuwen. De parkeersensoren kunnen namelijk niet permanent uitgeschakeld worden en laten zich horen zodra één van de bumpers nog maar in de buurt komt van een hindernis. Een detail, maar we moesten toch iets vinden…