Presentatie
De gefacelifte Touran ent zijn nieuwe blik op die van de Golf, met rechthoekige koplampen die oplopen naar boven toe. De blik is ernstig en zelfs een beetje sportief, maar laat geen ruimte voor fantasie. Nog een opvallende aanpassing is de gordellijn die oploopt aan de achterste zijruiten, kwestie van het ontwerp een dynamische toets mee te geven. De achterkant is veel minder verfijnd: de grote lichtblokken werden wellicht iets te laag ingebouwd om van een evenwichtige stijl te kunnen spreken.
Motor
Door de antieke 1.9 TDI om te ruilen voor de recente 1.6 TDI is de Touran veel stiller geworden. Gezien het lage verbruik mag hij met trots het Bluemotion-label dragen. Proper en stil is hij zeker, maar met 'slechts' 105 pk voor 1,5 ton mag je geen verbluffende hernemingen verwachten. Het is nochtans een dappere jongen, deze TDI. Hij is koppelrijk en voelt zich in zijn sas in de lage toeren. De zesversnellingsbak is oordeelkundig gespreid om het beste uit de motor te halen, zonder de rekening aan de pomp te verhogen. De versnellingsbak is trouwens een plezier om te bedienen.
Een zeer sterk punt is ongetwijfeld de zuinigheid. Een gemiddelde van 5,9 l/100 km op een gemengd traject en zonder met een ei onder de rechtervoet te rijden, is een knappe prestatie. Je vraagt je af hoe de ingenieurs het voor elkaar krijgen.
Weggedrag
Volkswagen wou zeker niet de indruk wekken dat de Touran-bestuurder een zompig opgehangen auto in handen krijgt. De stuurbekrachtiging is consistent en nauwkeurig en zou eerlijk gezegd niet misstaan op een sportievere auto. Het is een waar plezier om de bochten aan elkaar te rijgen. De Touran stuurt haarscherp, terwijl de schokdemping de wielen goed op de weg houdt en tegelijk ongewenste koetswerkbewegingen tempert. Natuurlijk zijn sommige auto's nog soepeler opgehangen, maar deze afstelling maakt de Touran niet oncomfortabel. Je voelt dat je beweegt over het asfalt, maar dat verloopt vlot en efficiënt. Bravo!
Comfort en functionaliteit
Duitsland is wellicht niet het meest kleurrijke of uitbundige land. Het interieur van de Touran is een stevige en ernstige omgeving. Net als aan de buitenkant, vind je binnenin geen spatje fantasie. Degelijk is het wel. Enkele chroomaccenten en een blauwe verlichting proberen de sfeer nog wat op te vrolijken. Tevergeefs, met erwtjes en worteltjes maak je een zuurkool ook niet sexy. Je kunt in optie een tweekleurige lederen bekleding bestellen, dat kruidt de saus toch een beetje.
Nu we toch aan het mopperen zijn: de ruimte en de toegang tot de derde zitrij kunnen beter, net als de zetels van de tweede rij die je wel uit de auto kunt halen maar die niet in de koffervloer verdwijnen. Hier laat de leeftijd zich voelen. De nieuwe Sharan heeft wel recht op een tweede en derde zitrij die volledig wegklapt in de vloer.
Voorts legt de Touran een foutloos parcours af. De geluiddemping is geslaagd, het ophangingscomfort doeltreffend en de rijpositie voortreffelijk.
Prijs en uitrusting
De Bluemotion-versie is beschikbaar als Trendline en Highline voor respectievelijk 24.890 euro en 28.530 euro. In de meest spartaanse uitvoering krijg je een bestuurderszetel die in de hoogte regelbaar is, een halfautomatische klimaatregeling, een snelheidsregelaar, een radio/cd/mp3-speler met vier luidsprekers, enzovoort. Zoals gewoonlijk bij Volkswagen moet je vaak je toevlucht nemen tot de afzonderlijke opties en pakketten.
Conclusie
Onder zijn ernstige en bijna triestige kleedje verbergt de Touran een opmerkelijk doeltreffend temperament. Het is in dit segment een vaste waarde met goede rijeigenschappen, een plezier om mee te rijden. Op bepaalde vlakken scoren enkele concurrenten beter, maar in zijn geheel is de Touran een toonbeeld van homogeniteit.