Populair
In het Nederlands en de taal van Goethe betekent Volkswagen auto van het volk. Je kunt je bij modellen als de Touareg of Phaeton wel afvragen welk volk. Deze keer klopt het plaatje, aangezien Volkswagen met de up! meespeelt in het segment van de kleine stadswagens. Voor een kleine prijs? Neen en het merk steekt ook niet weg dat de up! iets duurder is. Voor wie op koopjesjacht is, bestaan er al enkele Zuid-Koreaanse en Japanse kleintjes. Trouw aan zijn kwaliteitsreputatie wil Volkswagen geen middelmatig product voorschotelen. Het moet een échte Volkswagen zijn. De toon is gezet.
Bekende stijl
Met een lengte van 3,54 meter, breedte van 1,64 meter en hoogte van 1,48 meter maakt de up! onbetwistbaar deel uit van de kleinere stadswagens. Het kan nog kleiner, maar die autootjes zijn dun gezaaid. De beperkte afmetingen hebben gevolgen voor het ontwerp: van zo weinig metaal kun je moeilijk een meesterwerk met tal van plooien en fantasietjes maken. Nochtans vloeide er een overtuigend ontwerp uit de pen van grootmeester de Silva. Het profiel oogt dynamisch door de oplopende zijruit en de achterkant ziet er origineel uit dankzij de kofferklep die een televisie imiteert (het zwarte gedeelte is van metaal). Het ontbreekt alleen de voorkant aan persoonlijkheid, ondanks het lachende gezicht.
In het interieur zien de plastics er aangenaam uit, maar voelen ze hard aan. De boordplank kan in kleur uitgevoerd worden, maar dat is dan ook het enige fantasietje. Volkswagen heeft geen ruim personalisatieprogramma voorzien met stickers, verschillende daken, of vlaggen geschilderd op de spiegelkappen. Dat blijft allemaal achterwege omdat de constructeur wilde dat je in amper één minuut tijd jouw ideale up! kunt samenstellen. Zeven kleuren, twee motoren, twee versnellingsbakken, drie afwerkingsniveaus, twee speciale varianten White en Black waarvan je kleur wel kunt raden, enkele nuances in het interieur en dat is het zowat. Kortom, daar ben je snel door.
Technologie
In een kleine stadswagen die goedkoop moet blijven, kan Volkswagen uiteraard geen complex infotainmentsysteem met alle toeters en bellen inbouwen. De interface van de grotere modellen wordt dus niet overgenomen, maar de up! krijgt als eerste een op maat gebouwd systeem, samen met Navigon ontwikkeld. Je kunt het apparaat, dat de navigatie, telefoonbediening en parkeerhulp omvat, verplaatsen en vastzetten bovenaan de middenconsole. In gebruik valt het een beetje tegen. Tenzij je over de intuïtie van Sherlock Holmes beschikt, vind je moeilijk je weg in het systeem. En dan hebben we het nog niet over de kleine bugs die we tegenkwamen. Natuurlijk reden we met de eerste exemplaren.
Hij remt helemaal zelf
Nog een interessante optie is het automatische remsysteem dat de auto tot 30 km/u vanzelf afremt als volgens de lasersensor een botsing dreigt. En botsing valt niet altijd te vermijden (zeker als het wegdek nat ligt), maar het beperkt in ieder geval de schade mocht je nogal verstrooid zijn.
Motoren
De up! wijdt een volledig nieuwe motor in: een eenliter driecilinder benzine die 60 of 75 pk ontwikkelt. Gekoppeld aan het BlueMotion Technology-pakket (start-stopfunctie en energierecuperatie) verbruikt de stadsmus maar 4,2 of 4,3 l/100 km. Hierdoor blijft de CO2-uitstoot onder 100 g/km. Nog ecologischer is de variant die op aardgas rijdt (68 pk) en maar 79 g/km uitstoot.
In de toekomst
Het blijft niet bij deze up! driedeurs. Een elektrische variant is voorzien in 2013. De komende twee jaar maken we ook kennis met de vijfdeursversie en de Cross. Goed nieuws is dat een pittige GT-versie met een honderdtal paarden mogelijk ook het gamma versterkt en misschien zelfs, maar dat is een gek idee, een kleine buggy die we op het salon van Frankfurt konden bewonderen. Wij zijn alvast voor!
Welkom aan boord
Het interieur wordt opgevrolijkt door een gekleurde strook op de boordplank en het speelse design van de zetels. De ruimte is verbazingwekkend, ook achterin waar zelfs volwassenen met een hoofd én benen kunnen zitten. Volkswagen heeft ook aan de bagage gedacht: 251 tot 951 liter kofferruimte is beschikbaar.
Op de weg
De drie cilinders werken zacht. Op de weg blijkt de up! een goed opgevoede jongen die het interieur spaart van geluiden. En de prestaties? Laten we het maar meteen zeggen: twijfel niet tussen de versie met 60 en 75 pk en kies voor de eerste. Tijdens het rijden merk je nauwelijks een verschil tussen de twee, behalve bij hoge toerentallen waar de sterkste variant iets vlotter klimt. Maar in dagelijks gebruik lijken ze als twee druppels water op elkaar. Dat valt te verklaren door het identieke koppel van 95 Nm. De kleine driecilinder is elastisch maar getuigt niet van overdreven veel energie. Voor vlotte prestaties moet je vaak schakelen met de aangename vijfbak.
In de stad rijdt de up! wonderlijk goed. Door zijn kleine afmetingen en draaicirkel schiet je hem overal tussen. Een scooter is het niet, maar we hadden toch een gelijkaardig gevoel tijdens onze eerste test in het Romeinse doolhof. Het comfort is typisch Duits (lees: strak opgehangen) maar best aangenaam. Het weggedrag is gezond en veilig. Ondanks de korte wielbasis draait de up! gelukkig niet als een tol bij de eerste rotonde.
Prijzen
De Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar de basisprijs blijft onder 10.000 euro. De opties zijn voor de verandering redelijk gunstig geprijsd. Ook de financieringsmogelijkheden zijn erg aantrekkelijk met onder meer formules die de verzekering, het onderhoud en de financiering van de aankoop bundelen. De commercialisatie is voorzien voor het salon van Brussel in januari 2012.