De 250 GT LWB California Spider werd gepresenteerd in 1957 en was specifiek bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt. De 50 geproduceerde exemplaren kregen bijna allemaal de geweldige, drie liter grote Colombo-V12 onder de kap.

Chinetti

Het verhaal van deze Ferrari begint bij Luigi Chinetti, Ferrari-dealer in de Verenigde Staten, leider van het N.A.R.T.-raceteam en zelf een ervaren racepiloot, met drie overwinningen in Le Mans. In 1959 trok hij met zijn team opnieuw naar Le Mans, en zette hij drie Ferrari’s in: een 250 Testa Rossa, een 250 GT LWB Berlinetta, en deze 250 GT LWB California Spider, met chassisnummer 1451 GT.

Grossman

De California Spider zou worden bestuurd door eigenaar Bob Grossman, een sportwagenverkoper uit New York. De Ferrari was er een in volledig Competizione-racelivrei: het tweede van acht California Spiders met een aluminium koetswerk, een benzinetank die aan de competitie was aangepast, en een V12 die 262 pk produceerde.

Verf nog nat

Grossman zag zijn auto voor het eerst op Le Mans, welgeteld vijf dagen nadat de Ferrari uit de fabriek rolde. De primer was nog maar overschilderd met één verflaag, maar toch moest Grossman aan de slag. En met succes: in zijn eerste Le Mans-race eindigde hij op een vijfde plaats in het algemene klassement en op een derde plaats in zijn categorie. Na Le Mans kreeg de 250 GT LWB California Spider zijn finale verflaag en trok Grossman er nog enkele keren mee naar het circuit.

Doorverkocht

In 1960 vond Grossman het welletjes: hij deed zijn Ferrari van de hand. Die wisselde nog enkele keren van eigenaar, onder meer in 1975, 1981 (waarin hij volledig gerestaureerd werd en een rode verfbeurt kreeg), en voor het laatst in 2007. Ferrari zelf bevestigde de authentieke staat van 1451 GT: het chassis, de motor en de versnellingsbak zijn nog volledig origineel. In 2011 liet de huidige eigenaar de California Spider in zijn originele kleur herschilderen.

Interesse?

Wie interesse heeft in deze Ferrari 250 GT LWB California Spider mag zijn portefeuille flink opentrekken: veilinghuis RM Sotheby’s verwacht dat hij 14 tot 17 miljoen dollar zal opbrengen. Dit stukje Ferrari-geschiedenis gaat op 6 december in New York onder de hamer.