Het systeem is overal min of meer hetzelfde opgebouwd. Een batterij aan sensoren rond de wagen geven de computer aan boord de nodige data zodat die kan berekenen of een plaats voldoende groot is voor jouw wagen. Via een druk op een knop bevestig je aan de wagen dat je ‘m daar wil parkeren en van af dat moment treedt het systeem in werking door de draaibeweging van het stuur over te nemen. Enkel het geven van gas en het remmen moet de bestuurder nog voor z’n rekening nemen. Om ‘m daarmee te helpen is er signaal dat aangeeft wanneer je moet remmen en wanneer je moet gas geven.
Een optie
Van algemene autoconstructeurs tot premium specialisten: het Park Assist is op korte termijn op quasi alle optielijsten verschenen. Het systeem is ook verder uitgebreid en verfijnd. Hierdoor is het in staat om zowel zijdelings langs links of rechts in te parkeren, als parkeren in een vak. De technologie is instaat om je wagen in erg krappe plaatsen in- en uit te parkeren zonder dat je daar okselvijvers aan over houdt.
De toekomst
De toekomst ziet er nog mooier uit. We denken dan aan een applicatie op je smartphone die toelaat om je wagen in en uit te laten rijden zonder dat de bestuurder fysiek achter het stuur moet zitten. Deze applicatie is reeds beschikbaar voor de eigenaars van de nieuwe BMW 7-Reeks. Het is een domein waarin BMW pioniert.
Andere fabrikanten kondigen nog straffere toepassingen aan zoals de mogelijkheid om je wagen aan het begin van de parking achter te laten waarna hij zelf een plaats zoekt en zich parkeert. Wanneer je je wagen opnieuw nodig hebt, roep je ‘m via je smartphone weer op en rijdt hij automatisch naar de uitgang van de parking.