Onder het oerklassieke koetswerk van deze Ford F-100 pick-up uit 1978 schuilt enkel moderne techniek. Als de laagprofielbanden het nog niet zouden hebben verraden, dan doet het interieur dat wel: daar zien we het stuurwiel, de bedieningsknoppen en – vooral – de twee grote digitale schermen uit de Ford Mustang Mach-E. Want jawel, aan de vooravond van het elektrische tijdperk heeft Ford samen met een reeks partners een elektrische aandrijflijn in deze klassieker gegooid. Dankzij twee elektromotoren – een vooraan en een achteraan – heeft dit oudje liefst 486 pk en 860 Nm aan koppel ter beschikking. Het is eens wat anders dan een loodzware, gorgelende V8 met nauwelijks meer vermogen dan een atmosferische diesel.


Reclamepaneel

Heeft Ford plannen om deze restomod in productie te nemen, zoals Opel overweegt met zijn Manta GSe? Neen. De F-100 Eluminator, zoals hij voluit heet, dient vooral als een rijdend reclamebord voor zijn “electric crate motor”: je kan voortaan de elektromotor uit de Mustang Mach-E apart bestellen bij Ford om hem in je eigen hobbyproject te gooien.


De motor is goed voor 285 pk en 429 Nm aan koppel, en kan naar wens in tweevoud worden gebruikt zoals in de Eluminator, voor vierwielaandrijving en (veel) meer vermogen. In de VS is het niet uitzonderlijk dat grote constructeurs motoren afzonderlijk verkopen. Zo lanceerde Chevrolet heel recent nog de 10,3 liter grote en meer dan 1.000 pk sterke ZZ632/1000 V8-motor.


Ford vraagt voor één elektromotor 3.900 dollar, omgerekend een 3.370 euro volgens de huidige wisselkoers.


?