Munchen heeft zonet een grote slag geslagen. Vijf liter cilinderinhoud, tien cilinders, 507 pk (373 kW) vermogen, 520 Nm maximaal koppel, motortoerentallen tot aan de 8.000-toerengrens en een SMG-zevenversnellingsbak.
8 minuten
Het samenspel van de V10-motor en de SMG-zevenbak biedt de bestuurder van de BMW M6 Coupé maximaal rijplezier: de sprint van 0 naar 100 km/h wordt afgewerkt in 4,6 seconden, de grens van 200 km/h wordt doorbroken na ongeveer 14 seconden. Bij 250 km/h beëindigt de elektronische begrenzer de onweerstaanbare voorwaartse drang. De snelheidsmeter laat vermoeden in welke richting de aandrijfkracht zou kunnen leiden, wanneer deze snelheidsbegrenzing er niet zou zijn: de snelheidsmeter loopt immers tot 330 km/h. De Nordschleife van de legendarische Nürnburgring is een waardemeter voor rijdynamiek. De BMW M6 sluit met rondetijden van ongeveer acht minuten zeer dicht aan bij de rasechte sportwagens.
V10 voor 4 personen
Met 8.250 omw/min beweegt de V10 zich in toerentalregionen, die tot voor kort alleen voor racewagens voorbehouden waren. Daardoor overschrijdt hij de magische grens van 100 pk per liter cilinderinhoud. De twee rijen van vijf cilinders van de V10 zijn, om een trillings- en comfortgeoptimaliseerde massacompensatie van de krukasaandrijving te verkrijgen, in een hoek van 90 graden gemonteerd. Door de hoge belastingen vanwege de verbrandingsdruk, het toerental en de trillingen werd bij het motorcarter geopteerd voor een bedplate-constructie. De extreem stijve krukas is zesvoudig gelagerd. De dubbele-VANOS variabele nokkenassturing zorgt voor een optimaal aangepaste gaswissel. Daardoor zijn extreem korte versteltijden mogelijk. In de praktijk betekent dit meer vermogen, een beter verloop van het koppel, optimaal reactievermogen, minder verbruik en een emissie met minder schadelijke stoffen. Iedere cilinder beschikt, in de beste racetraditie, over een eigen gasklep die volledig elektronisch geregeld wordt. Het uitlaatsysteem in naadloos vervaardigd edelstaal leidt via twee buizen naar de einddemper. De uitlaatgassen komen uiteindelijk in de voor alle M-modellen typische vier uitlaatpijpen terecht. Bovendien is de BMW M6 een typische 2+2-zitter. Plezier gegarandeerd voor 4 volwassenen. Iets wat men zelden ziet in deze categorie.
De puntjes op de i
De ophanging onderscheidt zich van die van de M5 door een kortere wielbasis en een nog lager zwaartepunt, wat de agiliteit natuurlijk verhoogt. De variabele, toerentalgevoelige M differentieelsper verleent het voertuig een hoge rijstabiliteit en optimale tractie, die vooral bij het uitkomen van bochten voelbaar is. Een ander voordeel is dat bij toenemend verschil in toerental tussen de aangedreven wielen een stijgend spermoment wordt opgebouwd. Daardoor is er steeds voldoende grip. De BMW M6 beschikt over een nieuwe generatie van de dynamische stabiliteitscontrole (DSC). De eerste instelling van de DSC is gericht op maximale rijveiligheid, terwijl de M Dynamic mode, net als bij de M5, door sportieve bestuurders hoog zal ingeschat worden. DSC is met een knop op de console van de versnellingspook uitschakelbaar. De elektronische schokdemper controle (EDC) van de BMW M6 biedt de bestuurder de keuze tussen drie programma’s inzake ophangingskarakteristieken. Comfort, normaal en sport zijn de mogelijkheden, die gaan van relatief comfortabel tot sportief-hard. De bestuurder heeft zeer vaak niet de behoefte aan het volle vermogen van de BMW M6. Vandaar dat zich bij het starten van de motor het comfortabele vermogensprogramma P400 steeds inschakelt. Een druk op de zogenaamde Power-toets in de console rond de schakelpook is echter voldoende om de volle kracht van de tiencilinder ter beschikking te hebben. Het reactievermogen van de motor wordt dan immers gestuurd door het P500-programma, dat sportief en in het P500-Sport-programma ronduit compromisloos raceplezier mogelijk maakt. Het enorme potentieel van de M6 maakt een remsysteem noodzakelijk, dat al net zo goed voorzien is. Met de op het vlak van gewicht en stijfheid geoptimaliseerde remzadels met dubbele zuigers in aluminium, worden remafstanden van het hoogste niveau gerealiseerd: bij 100 km/h staat de BMW M6 stil na amper 36 meter, bij 200 km/h heeft hij minder dan 140 meter nodig. Deze korte presentatie ronden we af met misschien het meest uitzonderlijke aan de BMW M6 : het dak in koolstofvezel. Resultaat is minder massa, die het zwaartepunt naar beneden verschuift, en die niet in beweging gebracht of geremd moet worden.
Ontdek meer inzichten
BMW