Wim Bervoets

2 MEI 2017

WLTP: op zoek naar correctere verbruikscijfers

Je hebt het vast zelf al gemerkt, en ook wij stellen het bij zowat al onze tests vast: het reële verbruik van een auto ligt hoger dan het verbruik dat de constructeur opgeeft. Daar moet in september verandering in komen.

Voor kopers van een nieuwe of tweedehandsauto is het verbruik vaak een doorslaggevende factor. In de praktijk ligt dat hoger dan wat de officiële cijfers doen vermoeden, met vaak misnoegde klanten en zelfs rechtszaken tot gevolg. Ook autoconstructeurs erkennen het probleem, en geven steeds vaker aangepaste verbruikscijfers op.

Verouderde NEDC

Om hun officiële verbruikscijfers te meten, maken autoconstructeurs gebruik van de New European Driving Cycle of NEDC, een gestandaardiseerde testcyclus die werd uitgewerkt door de UNECE, de Europese economische commissie van de Verenigde Naties. Die testcyclus dateert uit 1970 en werd het laatst geüpdatet in 1997. Ze is dus niet aangepast aan de krachtigere en zwaardere auto’s van vandaag.

Bovendien mogen autoconstructeurs de test in optimale omstandigheden uitvoeren: op een testbank, met “moderne” energieverslindende items zoals klimaatregeling en zetelverwarming uitgeschakeld, met een hogere bandendruk om de rolweerstand te verlagen, enzovoort. Kortom: de NEDC geeft allesbehalve een realistische weergave van het gemiddelde verbruik.

Binnenkort WLTP

Wereldwijd wordt er intussen gewerkt aan de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure of WLTP, die vanaf september 2017 in Europa de NEDC zal vervangen. De nieuwe testcyclus duurt langer, wordt gemeten over een grotere afstand en wordt uitgevoerd tegen een hogere gemiddelde snelheid. Bovendien voorziet de WLTP drie verschillende tests afhankelijk van het vermogen en gewicht van de auto.

Toch zal ook de WLTP niet vrij zijn van kritiek: de nieuwe verbruiks- en uitstoottest zal nog steeds worden uitgevoerd op een testbank in een laboratorium. Op die manier wordt de invloed van variabelen zoals de omgevingstemperatuur en de staat van het wegdek gereduceerd, aldus ACEA, de Vereniging van Europese Autobouwers. Dat neemt niet weg dat sommige parameters, zoals de acceleratietijd die een auto nodig heeft om een testsnelheid te bereiken, nog steeds ruim berekend worden.

RDE als aanvulling

Europa wil de nieuwe testcyclus nog aanvullen met een Real Driving Emissions-test of RDE-test. Die wordt uitgevoerd op de openbare weg en moet uitwijzen of de uitstoot van een auto in de praktijk de wettelijke normen niet overschrijdt. De testomstandigheden van de RDE zijn beter aangepast aan de realiteit dan die van de WLTP of de NEDC.

Overgangsperiode

De WLTP treedt in werking vanaf september 2017 voor alle nieuwe modellen. Er loopt een overgangsperiode gedurende twee jaar. Tegen september 2019 moeten alle autoconstructeurs overgeschakeld zijn op de nieuwe testprocedure. Dat neemt niet weg dat sommige constructeurs hun potentiële klanten nu al willen informeren over accuratere verbruikscijfers: Opel geeft op zijn website bijvoorbeeld al de WLTP-verbruikscijfers van de Astra, terwijl Peugeot en Citroën hun eigen verbruiksmetingen hebben uitgevoerd op basis van de RDE-test.

Meer informatie over de WLTP-test: www.wltpfacts.eu
Advertentie
Advertentie
Advertentie