Bruno Wouters

6 NOV 2014

Yamaha in Milaan: de nieuwe R1, de polyvalente MT‑09 Tracer én opgefriste Tmax

Yamaha had groot nieuws aan te kondigen in Milaan. Voor de onthulling van de nieuwe R1 mocht Valentino Rossi de honneurs waarnemen. Na hem vervoegde Jorge Lorenzo de voorstelling en die mocht op zijn beurt een nog radicalere R1M aankondigen. Twee cijfers voor deze sportmachine die je niet snel vergeet? 200 pk en 199 kg, rijklaar (179 kg droog).

Voor elke kilo dus een pk. Voor die krachtsontwikkeling zorgt de crossplane viercilinder in lijn. Aan de buitenkant is de MotoGP nooit ver weg, kijk maar naar het opmerkelijke design met de twee LED’s vooraan die bijna in het kuipwerk verdwijnen. Onderhuids is het plaatje compleet: tractiecontrole, slide controle, anti-wheelie systeem, launch control, ABS, shifter, keuze uit meerdere mappings,…

Ook wat materiaalkeuze betreft, koos Yamaha niet voor het eerste het beste dat op het schap lag. Titanium (drijfstangen en uitlaat), magnesium (velgen en achterbrug) en aluminium (ook voor de benzinetank) zijn rijkelijk aanwezig.

De R1M is een exclusieve versie en zal maar in beperkte oplage beschikbaar zijn. Die krijgt nog elektronische Öhlins vering, carbon onderdelen, banden die speciaal door Bridgetstone werden ontwikkeld en een communicatie-unit die data via GPS kan verzamelen zodat je een piekfijne historiek hebt van al je circuitsessies.

MT-09 Tracer
Heel wat toegankelijker voor de modale motorrijder is de MT-09 Tracer, die alle goede kwaliteiten van de MT-09 overneemt, maar in een functioneler en polyvalenter jasje steekt. Helemaal in lijn met ene Yamaha TDM!

Kuipwerk dat je goed uit de wind zet met instelbaar scherm, twee koplampen, benzinetank van 18 liter, regelbare zitpositie, keuze uit drie verschillende modi voor de motor, uitschakelbaar antislipsysteem, ABS, middenbok… Allemaal doordachte aanvullingen op het chassis en motorblok van de MT-09. Ruimschoots voldoende voor een cocktail boordevol rijplezier. We popelen om met dit model aan het werk te kunnen gaan…

Tmax
Degenen die een maxi-Tmax hadden verwacht, kwamen van een kale reis terug, want Yamaha nam genoegen met een frisse update van het bestaande model. En da’s een verstandige keuze aangezien de Tmax een bestseller is. Een bijgewerkt gezicht, nieuwe en hogere spiegels, LED-verlichting, een upside down voorvork met radiaal gemonteerde remklauwen, een ‘keyless’ systeem en - eindelijk - een 12V stekker zorgen ervoor dat deze in 2001 geïntroduceerde Yam weer een poosje ‘mee’ kan aan de top van z’n segment.

Yamaha introduceert ook een Iron Max. Dat is een Tmax-versie die af-fabriek ‘getuned’ wordt met goudkleurige veerpoten, twotone zadel, voetsteunen in aluminium, matzwarte velgen, een Liquid Darkness lak, speciale emblemen,… Voor elk wat wils dus.

Advertentie
Advertentie
Advertentie