De BMW 1200 GS blijft zijn segment overheersen. Tot op heden kon geen enkel ander merk de 1200 GS bedreigen. Yamaha had anders wel de nodige argumenten. De 500XT groeide snel naar de 550, 600 en 650, tot de XTZ 750 tweecilinder. Een model dat nu al meer dan 10 jaar uit de lijsten verdween. Het is dan ook geen verrassing dat Yamaha zal investeren in een segment waar de andere Japanse merken niet echt succesvol zijn geweest. Maar als we naar de verkoopcijfers van de GS kijken, is dit toch een sterke markt.
Rijk verleden
Yamaha heeft de tijd genomen om een gloednieuwe machine op de markt te brengen. Ze deden uiteraard ook beroep op hun rijke ervaring en de Ténéré 1200 is daar het beste voorbeeld van. Alle middelen waren goed om de volmaaktste moto op de markt te brengen. Off-road avontuurtjes, lange trips, landwegen, bochtige weggetjes, woon-werk verkeer, … deze Ténéré werd ontwikkeld om al deze uitdagingen aan te kunnen.
Motor
Het kloppend hard van deze Super Ténéré is zijn watergekoelde viertakt motor met dubbele nokkenas, twee cilinders, vier kleppen en directe injectie. Genoeg voor 110 pk aan 7.350 tr/min en een koppel van 114 Nm aan 6.000 tr/min. Hij is uitgerust met de allerlaatste technische snufjes van Yamaha zoals de YCC-T, de Traction Control en de directe injectie. Het Traction Control systeem heeft 3 instellingen: de TSC1 treedt in werking zodra het achterwiel begint te slippen, de TSC2 laat het wiel een beetje doorslippen, ofwel kan het systeem volledig uitgezet worden.
Remmen
Het remsysteem kreeg uiteraard ook de nodige aandacht met het meest geëvolueerde ABS systeem van Yamaha ooit. Het systeem werkt alleen op de rem vooraan om geen hinder te veroorzaken bij het off-road werk.
Chassis
Yamaha heeft gekozen voor een kader van staal. De achterophanging rust om op een enkelvoudige regelbare schokdemper. Voor de afstelling van de schokdemper is er trouwens geen gereedschap nodig! Zo kan er bvb snel ingespeeld worden op de staat van het wegdek. Voor de overbrenging werd een cardanas weerhouden, een onmisbaar element in de strijd met de majestueuze GS. De velgen hebben afmetingen van respectievelijk 19’ vooraan en 17’ achteraan en zijn voorzien van “tubeless” banden. De XTZ beschikt over een tankinhoud van 23 liter, een in de hoogte verstelbaar zadel (van 845 tot 870 mm), een verstelbaar windscherm, dubbele koplampen en een 12 V stopcontact, voor een totaalgewicht van 261 kg.
Voor 2010 kan, vanaf begin van deze maand, de Super Ténéré enkel besteld worden via de website. De eerste modellen zijn in een “First Edition” uitvoering. Deze uitrusting bevat het “Adventure Pack” met aluminium koffers en koplampbescherming. Dit zijn toebehoren die vanaf 2011 gewoon in de catalogus zullen staan. Verder bestaat het aanbod toebehoren uit onderdelen zoals een mistlamp, verwarmde handvaten, bijkomende beschermingsonderdelen, een ruim kofferaanbod en LED knipperlichten. Voor de motorrijder zelf werd ook het nodige voorzien met helmen, vesten, broeken, handschoenen, laarzen, brillen, … . Voor dit model, waarvan de eerste leveringen gepland zijn voor eind maart, moet 14.990 € neergeteld worden.