Opel Omega krijgt een nieuwe zescilinder turbodiesel van 2,5 liter
Een nieuwe common rail turbodieselmotor met directe injectie is de belangrijkste vernieuwing van de Opel Omega bij het begin van het modeljaar 2002. De zescilinder-in-lijn-motor van 2,5 liter met 24 kleppen heeft een vermogen van 110 kW (150 pk) en levert een maximumkoppel van 300 Newtonmeter tussen 1.750 en 3.000 t/min. Deze krachtige zachtlopende diesel is leverbaar met een handgeschakelde bak met vijf versnellingen of een nieuwe automatische versnellingsbak (vanaf november) met eveneens vijf verhoudingen.
Net als alle Omega zescilindermodellen voor het modeljaar 2002 heeft de nieuwe 2.5 DTI een opvallend honingraatvormig radiatorrooster met een groter Opel logo en – vanaf november – standaard ESP. Het infotainmentsysteem in het topmodel van Opel is nu nog vooruitstrevender: de navigatiesystemen zijn nauwkeuriger en bieden – waar TMC-service beschikbaar is – dynamische routebegeleiding. Een andere bijzondere voorziening is het DVD-systeem dat vanaf 2002 leverbaar zal zijn voor de break. De achterpassagiers kunnen tijdens de rit naar een film van bioscoopkwaliteit kijken, naar muziek-cd's luisteren of een spelconsole of camcorder aansluiten.
In deze nieuwe uitvoering ontwikkelt de zescilindermotor 110 kW/150 pk bij 4.000 t/min. Het maximumkoppel van 300 Newtonmeter is al beschikbaar bij een toerental van slechts 1.750 t/min en blijft even hoog tot 3.000 t/min. Deze koppelkromme garandeert een krachtig vertrek vanuit stilstand en een ruime vermogensreserve. De Omega 2.5 DTI versnelt in vijfde versnelling van 80 tot 120 km/u in slechts 12,5 seconden – ruim drie seconden sneller dan zijn toch ver van trage voorganger. Voor de sprint uit stilstand tot 100 km/u heeft de Omega 2.5 DTI met handgeschakelde bak slechts 10,5 seconden nodig, de topsnelheid is 208 km/u en het totale MVEG-testverbruik bedraagt slechts 7,6 liter diesel per 100 kilometer.
Omega 2.5 DTI: motorgegevens en prestaties in een oogopslag
Motor : 2.5 DTI 24 V
Cilinders : kleppen 6 in lijn, 4 per cilinder
Cilinderinhoud : 2.497 cc
Compressieverhouding : 17,5:1
Vermogen : 110 kW/150 pk bij 4.000 t/min
Koppel : 300 Nm van 1.750 tot 3.000 t/min
Topsnelheid (km/u) : Sedan: 208 (206) / Break: 200 (200)
Acceleratie 0-100 km/u (s) : Sedan: 10,5 (11,0) / Break: 11,0 (11,5)
Brandstofverbruik (liter/100 km) : Sedan: 7,6 (8,6) / Break: 7,8 (8,7)
Emissie : Euro 3