Toyota is een van de meest actieve constructeurs in de sector van de alternatieve mobiliteit. Zo bouwt het veel wagentjes van bescheiden formaat die in de eerste plaats voor gebruik in de stad bestemd zijn. Maar sinds de iQ in 2014 van de markt verdween moesten fans zich tevreden stellen met de Aygo, die eerder conventionele afmetingen heeft.

Niet voor de snelweg

Het begint er echter op te lijken dat daar verandering in gaat komen met een nieuw, extreem compact model met de naam BEV (voor Battery Electric Vehicle). Het karretje is vooral bijzonder smal (1,29 meter, met een lengte van 2,49 meter) en heeft slechts twee zitplaatsen en een klein koffertje. Daarmee is hij perfect voor woon-werkverkeer, maar hij zou ook op maat gesneden zijn van artsen en verplegers die vaak op huisbezoek moeten.

De BEV heeft een rijbereik van 100 kilometer en haalt snelheden van tot 60 km/u. Daarmee is hij dus volledig afgestemd op verkeer in de stad en de rand. Zijn batterij laat zich in ongeveer 5 uur opladen. Naast de BEV, die in de planning staat voor de winter van 2020, heeft Toyota nog andere mobiliteitsoplossingen bedacht, waaronder een step met drie wielen. Die kan aan een soort mobiele zitje worden bevestigd waardoor ze samen een gemotoriseerde rolstoel vormen.