Olivier Maloteaux

18 JUN 2024

Test: Cupra Tavascan, de rebelse neef

De elektrische Tavascan is de Latijnse neef van de VW ID.5/Skoda Enyaq Coupé en krijgt een assertiever uiterlijk. Hij belooft ook een sportiever karakter. We nemen de proef op de som.

"De Cupra Tavascan is een aangenaam dynamische elektrische SUV. Maar het is vooral zijn eigenzinnige uiterlijk dat hem onderscheidt, zonder afbreuk te doen aan zijn praktische aspecten."

Advertentie
Advertentie

Binnen de Volkswagen-groep is Cupra het chiquere en meer dynamische (en dure…) zustermerk van Seat. Na de Born (en in afwachting van de elektrische stadswagen Raval eind 2025) wordt het gamma uitgebreidt met een tweede elektrisch model: een gezinsgerichte SUV-coupé, die concurreert met zijn neven Skoda Enyaq Coupé en Volkswagen ID.5, waarmee hij zijn technische basis deelt (het MEB-platform dat ook onder de Audi Q4 e-tron zit). Buiten de VW-familie bestaat de concurrentie onder meer uit de Kia EV6 en de onvermijdelijke Tesla Model Y. En hoewel hij vernoemd is naar een dorp in de Spaanse Pyreneeën, is deze Tavascan ontwikkeld in Barcelona en wordt hij gebouwd in China.

Design

Een mini-Lamborghini?

De Tavascan zet in op zijn uiterlijk om te verleiden. Sommigen zien er zelfs een mini-Lamborghini Urus in, met zeer uitgesproken koetswerkranden. 

Ook het interieur is origineel getekend, met een middenconsole in de vorm van een ‘ruggengraat’ die de boven- en onderkant van het dashboard verbindt. Maar deze harde plastic structuur is niet erg aangenaam om aan te raken… Afgezien daarvan zijn de materialen over het algemeen van een goede kwaliteit.

Beleving

Groot scherm en parkeren vanop afstand

Het multimediasysteem is verzorgd en toont zijn interface op een groot aanraakscherm van 15 inch. Het is een goed leesbaar systeem, met snelle reacties en heldere menu’s. De semi-aanraakgevoelige toetsen op het stuur, om het complexe menu van de digitale tellers van 5,3 inch mee te bedienen, vinden we minder geslaagd. 

Technologieliefhebbers kunnen hun hart ophalen met het head-up display met AR-functie en de parkeerhulp die je vanop afstand kan bedienen met je smartphone. De Tavascan heeft natuurlijk ook Android Auto of Apple CarPlay, met of zonder kabel. Ook het Sennheiser-audiosysteem klinkt goed.

Stijlvol, maar ruim

In de Tavascan gaat de vorm niet voor op de functie. De beenruimte achterin is royaal en je hebt ook altijd voldoende lucht tussen je hoofd en het plafond, ondanks de aflopende daklijn. Zoals wel vaker is de centrale zitplaats op de achterbank smaller dan de twee zijdelingse, maar de rugleuning zit zacht genoeg en de vlakke vloer betekent dat je je benen niet te veel moet plooien. Een verschuifbare of instelbare achterbank is er echter niet. Het optionele glazen panoramadak (dat niet opengaat) is een aanrader. Het schept meer licht aan boord, maar er is ook een elektrisch rolscherm om je tegen de zon te beschermen.

De koffer is ruim (540 liter) en is praktisch in gebruik, met een rechte vorm, een gladde tildrempel en een vlakke laadvloer wanneer je de achterbank neerklapt (60/40). Een extra koffer vooraan (frunk) is er echter niet.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Hoeveel vermogen heeft de Tavascan?

De SUV van Cupra staat op het MEB-platform van de Volkswagen-groep en krijgt twee motorisaties: de Endurance, met een enkele motor achteraan van 286 pk, en de tweemotorige VZ van 340 pk. In beide gevallen zit achteraan de nieuwste generatie synchroonmotor van de VW-groep, die hier 286 pk en 545 Nm levert. De VZ-versie voegt daar nog een asynchrone motor op de vooras aan toe van 109 pk en 134 Nm, voor een gecombineerd vermogen van 340 pk. In de praktijk is het vooral de achterste motor die aan het werk wordt gezet. De voorwielen trekken pas mee als er veel kracht wordt gevraagd.

Verbruik en autonomie van de Cupra Tavascan

Of het nu om de Endurance of de VZ gaat, de Cupra Tavascan heeft altijd een batterij van 77 kWh netto. Cupra spreekt over een WLTP-autonomie van 568 km voor de Endurance en 522 km voor de VZ. Het was die laatste versie die we konden testen, en de boordcomputer gaf een gemiddelde aan van 22 kWh/100 km op een gemengd parcours (buitenwegen, snelweg, stad en bochtige binnenwegen). Een correcte prestatie gezien het formaat (4,64 m, 2,3 ton) en het vermogen. Het betekent wel dat een autonomie van 350 km realistischer is.

De Tavascan heeft geen eenpedaalmodus waarmee je tot stilstand kan komen zonder de remmen aan te raken, maar de regeneratieve remwerking wanneer je het gas lost is wel in drie niveaus in te stellen via peddels aan het stuur. Een warmtepomp, om de autonomie bij minder gunstige weersomstandigheden te bewaren, is een betalende optie.

Hoe snel laadt de Tavascan op?

De boordlader heeft een maximaal vermogen van 11 kW (driefasige wisselstroom), waardoor het minstens 8 uur duurt om de batterij volledig op te laden aan een AC-laadpaal. Aan een DC-snellader accepteert de batterij maximaal 135 kW, waarmee de batterij van 10 tot 80% opgeladen kan worden in 28 minuten.

Hoe rijdt de Cupra Tavascan?

Je zit goed achter het stuur van de Tavascan, met comfortabele kuipzetels die ook een goede zijdelingse steun bieden. We konden enkel de VZ-versie testen met 340 pk, die hard optrekt (0-100 km/u in 5,5 seconden tegenover 6,8 voor de Endurance) zonder lawaai te maken. Een kunstmatige motorklank zoals bij Abarth of Porsche is hier niet aanwezig.

Om goed in de bocht te liggen, krijgt de Tavascan standaard een verlaagde sportophanging mee, met (optioneel op de Endurance) gestuurde dempers die het koetswerk goed in bedwang houden, zonder ooit onconfortabel aan te voelen. Ook het precieze stuur (met een variabele verhouding) en het efficiënte, gebalanceerde chassis konden we waarderen. De nieuwe SUV van Cupra kan een dynamisch en plezierig weggedrag voorleggen, zonder echt speels te zijn, hoewel de kont iets losser komt bij het optrekken in de ESP Sport- en ESP Off-modi.

Prijs

Hoeveel kost de Cupra Tavascan?

De Cupra Tavascan Endurance wordt aangeboden in twee uitvoeringen: vanaf 58.920 euro als Endurance Business, of 65.230 euro als rijker uitgeruste Endurance Adrenaline. De sportievere Tavascan VZ wordt enkel aangeboden als Adrenaline en heeft een vanafprijs van 76.200 euro. De basisversie van de Tavascan is dus iets minder duur dan de Skoda Enyaq Coupé en de Audi Q4 e-tron, maar iets duurder dan de VW ID.5. De Tavascan kost ook meer dan de Kia EV6 en Tesla Model Y. De knappe look van de elektrische SUV van Cupra heeft dus zijn prijs.

Verdict

Zonder echt het ‘olé olé’-gevoel te geven, is de Tavascan toch iets levendiger om mee te rijden dan zijn neven van bij Skoda en VW. Een aangenaam dynamische elektrische SUV, dus. Maar het is vooral met zijn opvallende uiterlijk waarmee hij zich onderscheidt, zonder te beknibbelen op zijn praktische eigenschappen. Goedkoop is hij niet, maar de Tavascan is een interessant model voor wie op zoek is naar een gezins-SUV met karakter.

Advertentie
Advertentie
Advertentie