Sébastien Vanhouche

14 JUN 2024

Test: Renault Captur, alles van een grote!

De Renault Captur heeft voor 2024 een grote facelift gekregen die hem een volledig nieuwe neus geeft! Maar het Franse merk heeft meer dan alleen het design veranderd…

"Renault heeft meer dan alleen de look van de Captur vernieuwd! Binnenruimte, rijgedrag, technologie… Hij heeft alles van een SUV van een hoger segment, behalve het formaat en de prijs."

Advertentie
Advertentie

De tweede generatie Renault Captur, die in 2019 werd gelanceerd, heeft zopas zijn facelift gekregen. Het doel van het Franse merk is natuurlijk het succesverhaal verderzetten van het model, waarvan al meer dan 2 miljoen exemplaren zijn verkocht. Het is in ieder geval een grondige facelift geworden, want de Franse SUV heeft een volledig nieuwe neus gekregen! Een nieuw design dat de Captur dichter bij de recente Renault Symbioz, Scenic E-Tech en Rafale brengt, naar de pen van Gilles Vidal.

Design

Volledige facelift en meer

Naast een volledig andere voorzijde, die het model een meer robuuste en dynamische look geeft, vooral in de nieuwe uitvoering Esprit Alpine, heeft de facelift van de Renault Captur 2024 hem ook iets doen groeien. Hij is namelijk 1,2 cm langer geworden en meet nu 4,239 m in de lengte, 1,797 m breed en 1,575 m hoog. Achteraan zijn de vernieuwingen veel minder ingrijpend. De lijnen zijn identiek gebleven, maar de achterlichten hebben nu transparant glas, terwijl het Renault-logo en de diffusor zijn hertekend.

Ook het interieur is niet grondig veranderd, op enkele nieuwe, duurzamere materialen na. Dat wil echter niet zeggen dat de Captur niet goed afgewerkt of onaangenaam aan boord is, integendeel! Enkel wat harde plastics hier en daar herinneren ons eraan dat dit een SUV uit het B-segment is, wat we bijna zouden vergeten.

 

Beleving

Opboksen tegen een hoger segment?

Het moet gezegd dat de Renault Captur voor 2024 ook duidelijk inzet op displays om hoogwaardiger voor de dag te komen. Voor de bestuurder is het instrumentenpaneel nu volledig digitaal vanaf het eerste uitrustingsniveau. Standaard meet het schermpje 7 inch, optioneel kan je tot 10,25 inch gaan. Het verticale aanraakscherm in het midden is dan weer altijd 10,4 inch groot. Het draait op de nieuwste generatie OpenR Link, gebaseerd op Android Automotive 12, en kan zelfs uitgerust worden met alle charmes van Google als je wat dieper in de buidel tast. Dan krijg je de beschikking over een vijftigtal apps die je via de Google Play Store kan installeren, met Google Maps als navigatiesysteem en zelfs de Google Assistant van het techbedrijf om met je stem alles in de auto te kunnen bedienen. Met dit uitstekende systeem aan boord is het zelfs niet meer nodig om Android Auto of Apple CarPlay te gebruiken, al is dit nog steeds mogelijk, ook draadloos.

Net als de Renault Captur uit 2019 rust deze faceliftversie van de tweede generatie nog steeds op een wielbasis van 2,639 m. Dat levert voldoende binnenruimte op voor volwassenen op de achterbank. Een achterbank die trouwens nog steeds tot 16 cm kan verschuiven, en dat opnieuw op elk uitrustingsniveau! Daarmee kan je de kofferruimte doen variëren van 340 liter met de bank van de hybride volledig naar achter tot 616 liter met de bank volledig naar voor. Klap je de achterzetels neer, dan heb je in de versie met een gewone verbrandingsmotor tot wel 1.596 liter ter beschikking. Daarmee gaat de Captur, ondanks zijn lengte van slechts 4,239 m, de strijd aan met SUV’s van een segment hoger.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Verbrandingsmotor, mild of full hybrid

Voor 2024 biedt Renault enkel nog drie benzinemotoren aan onder de motorkap van zijn Captur, maar wel drie zeer verschillende motoren. Als instapmotor is er de TCe 90, een 1 liter-driecilinder van 67 kW (90 pk) en 160 Nm. Deze motor kan enkel worden gekoppeld aan een manuele zesbak, waarmee de Renault Captur in 14 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert, voor een topsnelheid van 168 km/u.

De Franse SUV kan ook worden uitgerust met een mildhybride 1,3 liter-viercilinder van 119 kW (160 pk) en 260 Nm. Die kan je dan weer enkel krijgen met een EDC-automaat met 7 versnellingen. Daarmee weet de Captur in 8,5 seconden naar 100 km/u te sprinten, met een topsnelheid van 180 km/u. Renault heeft ook een E-Tech Full Hybrid van 105 kW (145 pk) en 148 Nm in de aanbieding voor de Captur. Het is misschien niet de meest krachtige of snelle motor van het gamma, met een 0-100 km/u in 10,6 seconden en een topsnelheid van 170 km/u, maar het is wel duidelijk de zuinigste! Hij heeft namelijk een CO2-uitstoot van slechts 105 g/km, met een gemiddeld verbruik van 4,6 l/100 km (WLTP), waarmee de Renault Captur een autonomie van 1.000 km haalt op een volle tank! Een verbruik dat we trouwens zonder al te veel moeite wisten te evenaren tijdens onze test, meermaals zelfs.

Overal op zijn gemak

Eenmaal in beweging heb je opnieuw de indruk achter het stuur te zitten van een SUV uit een hoger segment. De Captur beschikt nu zelfs over een totaal van 28 rijhulpmiddelen (ADAS), waaronder een zeer goede adaptive cruise control die de SUV netjes in het midden van de rijstrook houdt op de snelweg. Geen fan van sommige systemen? Dan hoef je enkel twee keer op de ‘My Safety Switch’-knop duwen aan de linkerkant van het stuur om een voorgeprogrammeerde reeks ADAS-systemen in één keer te (des)activeren. Een zeer goed idee!

Maar Renault heeft niet enkel het uiterlijk en de uitrusting van de Captur herzien voor de facelift. Het Franse merk heeft ook de ophanging en de besturing opnieuw gekalibreerd. Het resultaat is dat de SUV dynamischer en leuker rijdt, zonder te beknibbelen op zijn comfort. Tel daarbij een meer dan behoorlijke geluidsisolatie op, en het is aangenaam vertoeven in de nieuwe Captur! Net als zijn kleine broertje, de Clio, is de Franse SUV simpelweg overal op zijn gemak. Het enige dat stoort, is het lawaai van de verbrandingsmotor als je het gaspedaal diep induwt, en een beetje windgeruis op de snelweg ter hoogte van de voordeuren.

Prijs

De prijzen van de Renault Captur beginnen bij 20.250 euro in 2024 voor een model met de TCe 90-motor en de instapversie Evolution. De krachtigere Mild Hybrid van 160 pk is verkrijgbaar vanaf de rijker uitgeruste Techno-uitvoering, met een vanafprijs van 26.200 euro. De Esprit Alpine-uitvoering met zijn sportieve look is dan weer verkrijgbaar vanaf 29.000 euro, nog steeds met de Mild Hybrid 160-motor. Tenslotte is de E-Tech Full Hybrid van 145 pk beschikbaar vanaf 28.500 euro. De optiepakketten zijn niet erg talrijk, noch kosten ze overdreven veel geld.

Verdict

Binnenruimte, rijgedrag, technologie… Met deze facelift, die hem veel meer heeft geschonken dan een nieuwe look, heeft de tweede generatie Renault Captur alles van een SUV uit een hoger segment. Alles behalve het formaat en de prijs! De Franse SUV heeft dan ook heel wat te bieden voor iets meer dan 20.000 euro. En wie zijn spaarpot breekt om de krachtigere motor van 160 pk of de zuinige hybride te kopen, zal ook niet teleurgesteld zijn.

Advertentie
Advertentie
Advertentie