Yeelen Möller

23 JUL 2024

Test: Toyota Yaris Cross 2024, fijngeslepen bestseller

Toyota heeft zijn populairste model in Europa net dat beetje beter gemaakt voor 2024. We gaan op pad met de vernieuwde Yaris Cross en zijn 130 pk sterke hybride motorisatie.

"

Vele kleintjes maken een groot, en dus is de Yaris Cross net wat aangenamer geworden met deze update. Maar de Hybrid 130-motor is zijn meerprijs niet waard."

Advertentie
Advertentie

Kleine SUV’tjes verkopen goed in Europa. Dat heeft ook Toyota intussen begrepen, want hoewel de Yaris Cross een van de recentste modellen is van het merk, is het meteen ook de besteller geworden van de Japanners op ons continent. Toch waren er nog enkele verbeterpuntjes te bemerken op het model uit 2020, waardoor Toyota voor 2024 een update heeft uitgebracht. Een vernieuwing die het midden houdt tussen een facelift en een modeljaarupdate, want op uiterlijk vlak verandert er quasi niets. Maar de lijst met aangepaste details is lang.

Design

Zoals gezegd verandert er in se niets op designvlak voor de Toyota Yaris Cross MY2024. Hij is nog steeds 4,18 m lang, 1,765 m breed en 1,595 m hoog, met nog steeds het ietwat stoere design dat hem een knappe présence geeft op de weg, ondanks zijn kleine formaat. Het enige nieuwe qua uiterlijk is de tijdelijke topversie Premiere Edition, met een exclusieve two-tone lakkleur (Urban Khaki) en unieke 18-inch velgen. Ook de kleur Juniper Blue is nieuw in de configurator van het model.

Beleving

Aan boord zijn de lijnen eveneens grotendeels identiek gebleven in de Yaris Cross, maar is de ervaring wel grondig veranderd. Een digitale cockpit is voortaan standaard, met een bestuurdersdisplay van 7 of 12,3 inch, terwijl het infotainmentsysteem eveneens een update heeft gekregen en zich laat besturen via een 9 of 10,5 inch groot aanraakscherm. Op de hogere uitrustingsniveaus kan je optioneel ook nog een head-up display krijgen, om de digitale ervaring aan boord compleet te maken. Draadloze Apple CarPlay/Android Auto is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau, een inductielader voor smartphones vanaf het derde.

Moderne technologie, ouderwetse ergonomie

Maar dat wil niet zeggen dat Toyota is gezwicht voor de trend om alle bedieningen te digitaliseren. Onder het aanraakscherm zitten er dus nog steeds echte knoppen en schakelaars voor de klimaatcontrole aan boord, en idem dito voor de rijmodi bij de automaatpook, de knoppen op het stuurwiel en de extra instellingen links van het stuur.

Het levert een uitstekende ergonomie op aan boord... behalve wat de instellingen van de rijhulpsystemen betreft. Je krijgt tijdens het rijden allerlei piepjes te horen, zonder dat de auto uitlegt waarom (bij deze: ofwel een nieuwe snelheidslimiet, ofwel een snelheidscamera in de buurt). Om die uit te schakelen, moet je ofwel in de menu’s van het instrumentenpaneel duiken (waarvan sommige instellingen enkel tijdens stilstand worden vrijgegeven), ofwel in de instellingen van het centrale systeem. En voor sommige functies moet dat, zoals verplicht door de EU, elke keer opnieuw.

Matige zitruimte, ruime koffer

Qua binnenruimte is de Toyota Yaris Cross niet ideaal voor langere mensen. Grote bestuurders kunnen hun zetel niet helemaal naar wens instellen, terwijl het op de achterbank al helemaal behelpen is als je achter iemand van meer dan 1,80 m probeert plaats te nemen. Het goede nieuws is wel dat de koffer (397 liter) erg praktisch is, dankzij een grote opening en een diepe bodem, ondanks de aanwezigheid van een batterij voor het hybride systeem.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Rijervaring

De Toyota Yaris Cross is op onze markt altijd een hybride, en maakt zelfs altijd gebruik van dezelfde atmosferische 1,5 liter-driecilinder benzinemotor in combinatie met een elektromotor en een CVT-automaat. Toch zijn er twee vermogensversies: Hybrid 115 (116 pk/141 Nm) en Hybrid 130 (132 pk/185 Nm), waarbij die laatste geniet van een krachtigere elektromotor. Een strepentrekker is Toyota’s kleinste SUV nooit, met een verschil van slechts een halve seconde in de sprint van 0-100 km/u (11,2 s vs. 10,7 s). In sommige markten kan je de Toyota Yaris Cross ook met 4x4 krijgen, maar in België is het altijd een voorwielaandrijver.

Onderweg is de Hybrid 130 niet merkbaar sneller dan de 115. In de stad heb je een vlotte en stille aandrijflijn, die regelmatig overschakelt naar de volledig elektrische modus, waarbij de benzinemotor enkel tot leven komt wanneer je het gaspedaal iets dieper indrukt. Op grotere wegen en de snelweg is het andere koek: dan moet het koffiemolentje veel toeren maken om op snelheid te komen. Dat gaat wel vlot genoeg, maar door het lawaai lijkt het allemaal langer te duren en moeilijker te gaan dan het is.

Niet snel, wel zuinig en nog wat comfortabeler

Een echte sportieveling is de Yaris Cross dan ook niet, ondanks zijn vrij scherpe stuur en zijn goede balans tussen comfort en wegligging. Zijn sterkte is vooral zijn zuinigheid, met een hybride aandrijflijn die zonder enige moeite onder de 5 l/100 km blijft. Mijd je meestal de snelweg, dan is een verbruik van minder dan 4 l/100 km zelfs mogelijk. Sinds de update van 2024 is het echter geen straf om lange afstanden af te leggen in Toyota’s kleinste SUV: de Japanners hebben gewerkt aan de geluidsisolatie aan boord, waardoor dat niet langer een zwakte is, zoals vaak wel het geval bij de producten van het merk. En met een benzinetank van 35 liter is een autonomie van meer dan 700 km haalbaar.

Prijs

Het is maar goed ook dat de gebruikskosten van de Toyota Yaris Cross laag uitvallen, want een vanafprijs van 31.474 euro (Yaris Cross Dynamic Hybrid 115, voor eventuele kortingen) voor een B-segment SUV is niet niks. De basisuitrusting bestaat dan uit onder meer een achteruitrijcamera, automatische airco en een 9-inch infotainmentsysteem. Voor de Hybrid 130 moet je meteen upgraden naar het derde niveau (GR Sport), voor een catalogusprijs van 39.490 euro, aangezien Toyota niet met losse opties werkt... Gelukkig staat het Japanse merk nog steeds aan de top qua betrouwbaarheid, en krijg je 10 jaar of 200.000 km garantie, op voorwaarde dat je op onderhoud gaat bij de dealer.

Verdict

De Toyota Yaris Cross is voor 2024 nog iets aangenamer geworden om mee te leven dankzij een vernieuwd technologisch aanbod, een betere geluidsisolatie aan boord en details als een iets verbeterde afwerking. De Hybrid 130-motorisatie rijdt iets vlotter, maar is op zich het grote prijsverschil niet waard ten opzichte van de 115, aangezien je er verplicht voor moet upgraden naar een prijzige uitvoering.

Advertentie
Advertentie
Advertentie