Eén miljoen Belgische frank. Twintig jaar geleden kon je jezelf met zo’n bedrag een plezier doen met een krachtige Duitse berline. De inflatie eist natuurlijk zijn tol, tijd om eens te bekijken wat je vandaag nog kunt kopen voor dat bedrag.
We selecteerden tien auto’s in verschillende categorieën, om te bewijzen dat je voor een ’redelijke’ prijs nog altijd een auto met een zekere status kunt kopen.
Compacte gezinswagens
Peugeot 308 1.6 e-HDI Allure (25.350 euro)
Nog lichter, beter afgewerkt en plezanter om te besturen. De Peugeot 308 verstoort de orde in het segment met sterke troeven. De 1.6 e-HDI krijgt vleugels dankzij het lage gewicht.
VW Golf 2.0 TDI Highline (25.200 euro)
Laten we niet rond de pot draaien: dit is de referentie. Met de zevende generatie bereikt de Golf de top qua kwaliteit en werkingscomfort. De 2.0 TDI zit hem als gegoten en heeft een mussendorst.
Sportwagens
Ford Fiesta ST (22.150 euro)
Dit is ons favorietje. Voor een lage prijs biedt Ford een duivelse Fiesta met een woeste motor en fantastisch weggedrag. Beste koop in zijn categorie.
Mazda MX-5 1.8i Hanabi (25.850 euro)
Voor 25.000 euro kun je jezelf een plezier doen met een cabriolet. En wat voor één: de MX-5 is stilaan een legende. Het volstaat even achter het stuur te kruipen om te begrijpen waarom.
Breaks
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Elegance (25.200 euro)
De Octavia Combi is het vrachtschip van zijn segment. Hij staat op hetzelfde platform als de Golf en biedt technologie uit een hogere klasse. De verhouding tussen de prijs, de ruimte en de kwaliteit is onklopbaar.
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Style (25.699 euro)
Onderschat de Zuid-Koreaanse auto’s niet. Ze hoeven de Europese merken niets meer te benijden: afwerking, uitrusting, verbruik: alles is aanwezig, inclusief een garantie van vijf jaar.
SUV
Kia Sportage 1.7 CRDi Fusion ISG (25.090 euro)
De Sportage heeft knappe allures en is een aangename metgezel voor dagelijks gebruik. De motor presteert opvallend goed en de garantie van zeven jaar stelt je helemaal gerust.
Honda CR-V 2.0i Comfort (24.999 euro)
Niet de meest sexy auto, maar de CR-V maakt een goede indruk door zijn gigantische ruimte en kwaliteitsvolle afwerking. De benzinemotor voldoet voor wie in stad rijdt.
Premium
BMW 114d M Sport Edition (25.150 euro)
Het instapmodel in de wereld van BMW is zeker niet de leukste auto om te besturen. Maar dat maakt hij goed aan de pomp en met zijn gespierde uiterlijk en typische sfeer.
Audi A1 1.4 TFSi Ambition S Line S Tronic (24.800 euro)
Eerder dan een naakte A3 schuiven we de A1 naar voren, maar dan uitgerust zoals het hoort voor een Audi, met automaat met dubbele koppeling, de krachtige 1.4 benzinemotor en sportieve afwerking.