1. De 7-Reeks stond model voor de 5-Reeks
Kijk je naar de grootte van de klassieke “nieren” vooraan en het design van de achterlichten, dan is de grote broer van de 5-Reeks, de 7-Reeks nooit veraf. Maar de grootste weggevers zijn de “air breathers” op de flanken net achter de voorwielen. Die kan je, net als bij de 7-Reeks, afhankelijk van de uitvoering in een andere kleur krijgen.
2. Ook de 3-Reeks liet zijn sporen na
In zijaanzicht valt vooral de dynamischer getekende daklijn op. De achterruit loopt verder door en de koffer oogt korter. Daardoor ziet de nieuwe 5-Reeks er wat atletischer uit vergeleken met het wat “plompe” vorige model, en zie je er in profiel duidelijke invloeden van de 3-Reeks in.
3. De Hofmeister-knik zie je in zijaanzicht twee keer
Blijf je naar de zijkant kijken, dan zie je uiteraard de typische “Hofmeister-knik”, de kenmerkende bocht in de C-stijl van de auto. De designers hebben er door een dynamisch uitgesneden lijn over de flank voor gezorgd dat je de knik als een schaduwpartij een tweede keer ziet.
4. Binnenin kijk je nog steeds op de koplampen
De dubbele led-dagrijlichten in de koplampen van de 5-Reeks hebben geen volledig ronde vorm, maar eerder een zeshoekige. Diezelfde zeshoek vind je ook terug in het interieur: het gedeelte op de middenconsole voor de klimaatregeling en de ventilatiemonden zijn namelijk omrand door een gelijkaardige zeshoekige vorm. Het zit ‘m in de details!
5. De uitlaatpijpen zijn voortaan altijd symmetrisch
Kon de kenner vroeger aan de achterzijde van een BMW zonder typeopschrift nog een viercilinder van een zescilinder onderscheiden en een benzine van een diesel aan de hand van de vorm en positie van de uitlaat, dan is dat nu helemaal onmogelijk: voortaan heb je op alle modellen een uitlaatpijp aan beide kanten. Afhankelijk van het uitrustingsniveau en de motor kan die rond, trapeziumvormig of rechthoekig zijn.
6. De 5-Reeks is technologischer dan de 7-Reeks
De 7-Reeks kon al uitpakken met heel wat technologische snufjes, zoals de bediening van het infotainmentsysteem via gebaren en het parkeren van de auto met een afstandsbediening in de slimme sleutel De 5-Reeks doet daar nog een schepje bovenop. Naast die functies biedt hij onder meer de mogelijkheid om een 3D-foto van de auto te nemen, bijvoorbeeld in onveilige situaties, en om de batterij van de hybride via inductie op te laden.
7. Je zou de motoren veel minder moeten horen
BMW wil zijn motoren in het interieur minder lawaai laten maken. Dat doet het via een techniek die “Synergy Thermoacoustic Capsule” heet, kortweg Syntak. Het geluiddempende en lichte materiaal omhult de motor en versnellingsbak, heeft een dempende functie en wordt voor het eerst toegepast in de 5-Reeks.
8. In het “Professional”-navigatiesysteem bevindt zich de rij-intelligentie van de 5-Reeks
Helaas is alleen het “Business”-navigatiesysteem standaard, maar als je een trapje hoger gaat, vind je een navigatiesysteem dat niet alleen informatie doorgeeft voor de juiste versnelling en snelheid, maar dat ook de werking van het start-stopsysteem bepaalt: zo wordt de motor niet uitgeschakeld bij het wachten aan een rotonde.
9. Met de 5-Reeks kom je nooit te laat op een belangrijke vergadering
Het “Connected”-hoofdstuk bij BMW is bijzonder uitgebreid. Je kunt zelfs zover gaan dat je smartphone via de BMW Connected-app gelinkt is aan je auto. Wanneer je in je agenda bijvoorbeeld een datum, uur en locatie van een belangrijke vergadering hebt staan, kan BMW je op basis van de verkeersinformatie een melding sturen wanneer je moet vertrekken om op tijd te zijn. Het navigatiesysteem in de auto staat dan uiteraard al op de juiste bestemming ingesteld.
10. Een Gran Turismo is nog niet zeker
De 5-Reeks Gran Turismo deed het onverwacht goed in ons land, aldus BMW. Maar of er ook een volgende generatie komt, weet of wil het merk nog niet met zekerheid zeggen. De Touring komt er sowieso wel. Daarvoor is het ongeveer nog een half jaar wachten.