Audi Q7 e-tron
V6 3.0 diesel – oplaadbaar – 48 g CO2/km – 373 pk – vanaf € 82.910
Dit is de enige plug-inhybride SUV op de markt met dieselmotor. De Q7 e-tron combineert op papier het beste van beide werelden: een elektromotor voor de korte afstanden, en een krachtige en zuinige V6 diesel voor de langere. In de praktijk werkt het effectief redelijk goed, ook al verlies je de derde zetelrij.
BMW X5 xDrive40e
4-cilinder 2.0 benzine – oplaadbaar – 77 g CO2/km – 313 pk – vanaf € 71.950
De “fiscale” X5 hybride vereist dat de gebruiker de batterij zo vaak mogelijk oplaadt om het verbruik te beperken. Doet hij dat niet, dan verbruikt hij makkelijk meer dan 10 l/100 km. Zijn viercilinder is in de praktijk niet zo romig als de zescilinders van de concurrentie, maar zijn comfort staat op een hoogstaand niveau.
Land Rover Range Rover Hybrid
V6 3.0 diesel – niet oplaadbaar – 164 g CO2/km – 340 pk – vanaf € 131.300
In afwachting van een plug-inversie die niet lang meer op zich zou mogen laten wachten is dit de oplossing van Land Rover: een V6-diesel, een niet-inplugbare batterij en intact gebleven terreincapaciteiten. In de praktijk ligt het verbruik niet bijzonder laag, maar wel veel lager dan dat van de SDV8. Bovendien liggen de prestaties in de buurt. De betere Range!
Lexus RX 450h
V6 3.5 benzine – niet oplaadbaar – 122 g CO2/km – 313 pk – vanaf € 62.450
Lexus was de trendsetter in dit segment. Hoewel de concurrentie dus exponentieel is toegenomen, blijft de formule van de Japanner ongewijzigd: een atmosferische V6-benzine, een continu variabele transmissie en batterijen die alleen via kinetische energie opladen. Hoewel Lexus hem sportiever dan ooit voorstelt, is de RX een SUV die voornamelijk comfort ambieert.
Porsche Cayenne S E-Hybrid
V6 3.0 benzine – oplaadbaar – 79 g CO2/km – 416 pk – vanaf € 85.063
De constructeur uit Weissach houdt zich al lang niet meer uitsluitend bezig met de 911. Vandaag zijn er heel wat andere producten, waaronder de Cayenne. Diens hybride verkoopt als zoete broodjes. Hij is uiteraard niet even snedig als de sportwagens met motor achterin, maar biedt heel wat prestaties en verfijning in ruil.
Tesla Model X
Elektromotor – 0 g CO2/km – 332 tot 772 pk – vanaf € 87.800
De Tesla Model X is de enige elektrische SUV van dit kaliber op de markt, en is in heel wat opzichten uniek. Hij heeft ook wat weg van een monovolume en valt op door zijn vlinderdeuren en prestaties die bij de krachtigste versies de stevigste supercars van dit moment in de wind zetten.
Volvo XC90 T8
4-cilinder 2.0 benzine – oplaadbaar – 49 g CO2/km – 407 pk – vanaf € 78.500
Een oord van zen en harmonie, deze XC90 T8, die bij ons een geweldig succes kent. Het fiscale voordeel zit daar ongetwijfeld voor iets tussen… Onderweg kan zijn aandrijving gespierde acceleraties aan, maar zijn chauffeur zal liever rustig rijden, en genieten van de stilte en de afwerking van de Zweed.