1. Het begon allemaal in de jaren 1930
Soichiro Honda is een man van daden en beslissingen. In de jaren 1930 richt hij een bedrijf op dat segmenten maakt voor zuigers. Dat bedrijf wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog overgenomen door Toyota, maar dat remt het enthousiasme van Soichiro geenszins af. In 1946 richt hij een fabriek op die motoren maakt voor motorfietsen, en twee jaar later volgt het bedrijf Honda.
2. Het merk was eerst een specialist in motorfietsen
De reputatie van het merk werd eerst opgebouwd met motorfietsen. Pas veel later, in 1963, gaat Honda zich bezighouden met auto’s, met de T360, een kleine utilitaire pick-up.
3. De eerste auto’s hadden veel techniek van motorfietsen
We drukken ons voorzichtig uit als we zeggen dat de eerste Honda’s met 4 wielen niet traditioneel waren. De constructeur haalde voor zijn auto’s veel inspiratie bij zijn moto’s en zijn S500 wekt opzien door zijn technische fiche waar een sumoworstelaar duizelig van wordt: een kettingaandrijving, een viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen, 4 carburatoren en een rode zone die bij 9.500 o/m begint.
4. Honda is vooral beroemd om zijn motoren die gek zijn op torenhoge toerentallen
Met deze S500 uit de jaren 1960 wist Honda al snel een reputatie te verwerven als constructeur van topmotoren. Terwijl de meeste auto’s van destijds buiten adem geraakten boven de 4.000 o/m en hun zuigerstangen uitspuwden boven de 6.000 o/m, gingen de motoren van Honda helemaal door tot bijna 9.000 o/m. Die traditie werd trouwens lang verdergezet, met de S600, S800, S2000 en bijna alle modellen met een van de beroemde VTEC-motoren.
5. De eerste autobouwer met een model met vierwielsturing
In 1987 stelde Honda zijn Prelude 4 WS voor, met sturende achterwielen. Het systeem was op tien jaar tijd ontwikkeld en liet de achterwielen in tegenstelde richting of in dezelfde richting draaien als de voorwielen (in functie van de stuurhoek), waardoor hij levendiger was, een kleinere draaicirkel had en stabieler was bij hoge snelheden.
6. VTEC, een verhaal zonder einde
In 1989 stelde Honda de eerste auto voor met zijn beroemde VTEC. Dat was de NSX, met een V6 van drie liter die 280 pk kon ontwikkelen. Het VTEC-systeem bestaat uit een variabele distributie met verschillende nokkenasprofielen voor de inlaatkleppen en in sommige gevallen ook voor de uitlaatkleppen. Dankzij dit systeem blijft de motor mooi soepel bij lage toerentallen terwijl hij bij hoge toerentallen toch een erg wild karakter behoudt.
7. Van grasmaaiers tot vliegtuigen
De constructeur is niet alleen gespecialiseerd in motorfietsen en auto’s. Zijn expertise als motorenbouwer vertaalt zich ook in een hele reeks motoren voor tuinmateriaal: grasmaaiers, heggenscharen, gemotoriseerde frezen,… Honda heeft zelfs zijn eigen vliegtuig gemaakt, de HondaJet, en ontwikkelt zijn eigen generatoren.
8. Robotica
Honda, dat is ook Asimo, een kleine en verbluffend interactieve robot, naast opmerkelijke oplossingen voor individuele mobiliteit. Kijk maar naar de Uni-cub, een elektrische eenwieler die voelt waar je heen wil en dat vertaalt in een beweging in de juiste richting.
9. Waterstofpionier
Aan het eind van de jaren 1990 had Toyota het rijk van de hybride auto’s niet voor zich alleen, want Honda bood weerwerk met de Insight. Dat model wist echter niet het succes te behalen van de Prius… Honda is daarentegen wel een voortrekker geworden op het vlak van auto’s met een brandstofcel, met zijn FCX Clarity. Deze waterstofberline was aanvankelijk (2008) enkel verkrijgbaar via leasing in Japan en Zuid-Californië. Maar anderzijds waren er al projecten rond brandstofcelauto’s lang voor de FCX Clarity, zoals bij General Motors in de jaren 1960.
10. Eerste Japanse merk in het Formule 1
Op de Grote Prijs van Duitsland in 1964 deed Honda zijn intrede in het Formule 1. Dat was een efficiënte manier om zijn aanwezigheid als constructeur van seriewagens te communiceren. Honda had zijn eenzitter volledig zelf ontwikkeld, maar het begin was erg lastig…