1. Vertrek meteen
Vroeger moest je de motor al stilstaand op temperatuur laten komen voor je kon vertrekken. Om niet nodeloos brandstof te verbruiken, kun je meteen vertrekken zodra de motor draait.
2. Verander sneller van versnelling
Probeer de motor in een zo laag mogelijk toerental te houden. Als je een schakelindicator hebt, kun je daar steeds op terugvallen. De huidige generatie motoren kunnen probleemloos aan bijzonder lage toerentallen draaien en beschikken ook onderin over voldoende reserve.
3. Anticipeer
Kijk ver vooruit, anticipeer op de reacties van andere weggebruikers en probeer je momentum niet teveel te verstoren. Na elk gedwongen remmanoeuvre moet je opnieuw snelheid maken, en ga je noodgedwongen meer verbruiken. Als je toch moet remmen, rem je beter op de motor. Dat betekent uiteraard niet dat je onder het mom van brandstofbesparing tegen 80 km/h door de bebouwde kom moet rijden of door het rood moet rijden.
4. Leg de motor af
Als je geen start-stopsysteem in je auto hebt en je langere tijd stilstaat, leg dan meteen de motor af. Bij een overweg, bijvoorbeeld.
5. Plan je route
Het klinkt misschien logisch, maar kies voor kleinere verplaatsingen in de mate van het mogelijke voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals de fiets of… je eigen benen! Korte verplaatsingen verslinden vaak de meeste energie, want je motor verbruikt het meest wanneer hij nog koud is.
6. Heb je de airco echt nodig?
De elektronische uitrusting van je auto mag dan wel voor extra comfort zorgen, maar ook voor extra verbruik. Gebruik de klimaatregeling alleen wanneer het echt nodig is. Maar onthoud ook dat een geopend raampje op de snelweg door de turbulentie voor een hoger verbruik zorgt dan de airco.
7. Ligt er niks meer in de koffer?
Hoe meer gewicht, des te meer je verbruikt. Haal dus alle overbodige spullen uit je auto.
8. Luchtweerstand
Constructeurs zijn vandaag de dag ernstig bezig met de aerodynamische details van hun modellen. Als je ze dus niet meer gebruikt, haal dan alle dakdragers, dakrails of dakkoffers van je auto. Ze verstoren alleen maar de luchtweerstand door de optimale luchtstroom te hinderen.
9. De juiste bandenspanning?
Ook bandenspanning kan voor een laag verbruik zorgen. Als je de banden onvoldoende oppompt, zorgen ze voor extra weerstand. En dus extra verbruik.
10. Laat je auto onderhouden
Een slecht onderhouden auto met olie van slechte kwaliteit verbruikt nog steeds meer. Om interne wrijving in de motor zoveel mogelijk te beperken, kies je dus beter voor kwaliteitsolie met een lage viscositeit. Alles volgens de voorschriften van de constructeur, uiteraard.