Geen paniek: de chauffeur van de Mercedes-vrachtwagen is nog wel degelijk aan boord, maar die ziet zijn job een stuk makkelijker worden. Dankzij het Highway Pilot Connect-systeem van Mercedes kan hij zijn vrachtwagen laten aansluiten bij een konvooi met andere vrachtwagens, om dan de software de rest van het werk te laten doen om de tientonner op de baan te houden.
Platooning
Het experiment van Mercedes past binnen de European Truck Platooning Challenge 2016, een initiatief van de Nederlandse regering om “platooning” onder de aandacht te brengen, en de wetgeving errond op de Europese agenda te plaatsen. Platooning kun je nog het best vergelijken met een wielerpeloton: door dichter op elkaar te rijden wordt er beter gebruik gemaakt van de aerodynamica en daalt dus het verbruik.
Vrachtwagens rijden op die manier op een minimumafstand van 15 meter in plaats van 50 meter van elkaar, waardoor het verbruik en de CO2-uitstoot niet alleen met gemiddeld 10% daalt, maar waardoor de wegreuzen ook nog maar gemiddeld 80 meter aan lengte op een baanvak innemen in plaats van 150 meter.
En de veiligheid?
En als de eerste vrachtwagen plots in de remmen moet? De Highway Pilot Connect-software die Mercedes gebruikt, belooft een responstijd van 0,1 seconde om de achterliggende vrachtwagens te laten remmen. Beduidend sneller dan de reactietijd van een mens dus. De mastodonten in en achteraan het konvooi kunnen te allen tijde het “peloton” ook verlaten of op een scherm zien wat er vooraan gebeurt. Auto’s die de snelweg opkomen of moeten verlaten, kunnen dan weer zonder problemen tussen twee vrachtwagens van het konvooi in- of uitvoegen zonder het konvooi te doorbreken.
Het Highway Pilot Connect-systeem van Mercedes is voorlopig nog maar legaal in één Duitse deelstaat. Als het experiment dus zonder kleerscheuren afloopt, duurt het wellicht nog een hele tijd eer je het eerste peloton met krantlezende vrachtwagenchauffeurs op de snelweg ziet.