Voor het derde jaar op rij beleven de mythische ‘12 uren van Hoei’ onder impuls van Jean-François Devillers en het team van Trajectoire een tweede jeugd. 2012 zal de annalen ingaan als een van de meest betwiste edities sinds de befaamde rally nieuw leven werd ingeblazen.
Duimbreed
8 september is een datum die initiatiefnemer Jean-François Devillers niet licht zal vergeten. Het gelaat van de ‘baas’ van de Douze Heures gaat getooid met een stralende glimlach. Hoe kan het ook anders: het was een dag vol nagelbijtende sensatie. Na drie rondjes van 150 km legde Yves Deflandre aan het stuur van zijn Austin Healey MKII uit 1964 met amper 2,1 punten voorsprong beslag op de eerste positie. Dat stemt overeen met een verschil van enkele luttele seconden, wat verwaarloosbaar is na een verbeten strijd van liefst 450 km.
De tweevoudig winnaar van de ‘Neige et Glace’ kon zijn vreugde moeilijk verbergen. “Ik heb met het mes tussen de tanden gereden, niemand wou een duimbreed toegeven. Solo rijden is een bijzondere ervaring. Chapeau trouwens voor de organisatie: het parcours was goed uitgewerkt en het ritme zat erin. We hebben geen tijd gehad om ons te vervelen. Het was continu opletten geblazen. Ideaal dus!”
Het podium werd aangevuld door twee andere coryfeeën van de regelmatigheidsrally: Yves Noelanders (Volvo PV544 uit 1961), winnaar in 2011, verzilverde de tweede plaats en Claude Ninane (Ford Escort MKI uit 1972) deed zijn prestatie van vorig jaar nog eens over door opnieuw de derde positie in te rijven. Alle drie trokken ze ten strijde in de categorie ‘Revival’ (enkel piloot).
In de categorie ‘Twin’ (piloot en navigator) ging de overwinningssjerp naar Christian Van Den Eynde en Patricia Glissoux en hun Porsche 914/4 uit 1973, die 2,5 punten voorsprong hadden op Philip en Aswin Pyck, aan het stuur van een Porsche 356 SC.
Challenge Vittel
Elke liefhebber van de 'Douze heures de Huy' kent zonder twijfel Henri Plasch, alias Vittel, die de editie van 1966 tekende door zijn onfortuinlijke ongeval. Op initiatief van André Courtois, Willy Braillard en zoon Thierry Plasch werd ook dit jaar de Challenge Vittel gehouden. Het principe is eenvoudig: de strafpunten die tijdens de 3 passages aan de RT van de Poudrerie de Clermont vergaard worden, worden aan het einde van de rally opgeteld.
Ook Michel Closjans, eveneens habitué van de internationale regelmatigheidsrally’s, wint deze Challenge met amper een haar voorsprong: op amper 0,02 punten volgt nummer twee, in casu… Yves Deflandre. “Deze overwinning was een totale verrassing voor mij. Enkele technische problemen doorbraken mijn ritme, en de overwinning smaakt dan ook des te zoeter.”
Overweldigend succes
Met 60 ingeschreven voertuigen is het succes van deze buitengewone rally buiten kijf. Porsche 911, BMW 2002, Lotus Elan, Ford Escort, NSU, Alpine, Jaguar XK120, Peugeot 403, Citroën DS, Mini Cooper… het deelnemersveld was even divers als indrukwekkend, met talrijke beroemde racebolides maar ook enkele zonderlinge deelnemers en populaire modellen uit de tijd van toen.
De publieke belangstelling was groot en langs het hele traject van 150 km stonden toeschouwers in groten getale de voorbijrazende deelnemers toe te juichen. Editie 2012 werd dan ook getrakteerd op een flinke portie zonneschijn, die voor optimale racecondities zorgde. Dat de ‘Douze heures de Huy’ aan populariteit winnen, daarvan getuigen de levendige discussies op de sociale netwerken. Afspraak in 2013!