Het is een vaststelling die al duizend maal bevestigd werd: een uithoudingsrace wordt zowel op de omloop als in de pits gewonnen. Zo min mogelijk binnenkomen voor een pitstop en die stops zo kort mogelijk houden, dat is de boodschap.
Enkele deelnemers willen die strategie benutten om een hoofdrol op te eisen in de 12 Uren van Spa. Bovenaan de lijst prijkt het Nederlandse team DB Motorsport. Met hun BMW 320d beschikken Den Boer-Rijnbeek en Freebird-Verdonck over een ideaal wapen voor een uithoudingsrace. De Beierse berline is zuinig, snel en homogeen. Sinds het begin van het seizoen draait de wagen vooraan in T3 en het Nederlandse team heeft alle facetten goed onder controle. Het was trouwens een BMW 120d van DB die in 2008 even aan de leiding reed en twaalf maanden geleden speelden ze ook al een hoofdrol. De kleuren van BMW worden trouwens ook verdedigd door een reeks M3’s en 1 Reeksen, bestuurd door Pampel-Werckx-Jaeken-Joosen, Cuyvers-Cuyvers-Reyskens, Buffet-Buffet-Van der Straeten, Sluys-Renmans-De Neef-Van der Biest, Shelton-Shelton-Keen en Schmit-Schmit-Barthe-Dumont.
De delegatie van SEAT maakt indruk want er staan maar liefst tien Leons op de startlijst. Op papier worden ze aangevoerd door Rosoux-Capocci-Ueberecken, met verder in het veld vaste waarden zoals Adriaenssens-Van Riel-Colman-Adriaenssens, Piron-Minette-Aubert, Chaillet-Vannerom-Galand en Raus-Van Rompuy. Naast deze Belgische formaties komen nog een reeks buitenlanders aan de start met een SEAT, zoals de Luxemburgers Franck-Hoffeld en de Italianen Buratti-Pedon-Pedon, maar ook de Australiërs Niall-Harvey-Niall-Telling, die na hun ervaring in 2009 met een kleine Mitsubishi Colt de smaak van de 12 Uren te pakken hebben.
Laten we het trouwens even over Mitsubishi hebben. De Evo8 van team DTC zal eveneens van de partij zijn. Hoewel de weersvoorspellingen geen regen aankondigen, kan de 4x4 zeker een gooi doen naar de zege in T3. De wagen wordt toevertrouwd aan een onuitgegeven trio. Alain Bader krijgt het gezelschap van Wolfgang Haugg, die een pak ervaring heeft in uithoudingsraces, en de jonge Sarah Bovy.
De troepen in de klasse T3 worden verder aangevuld met een Renault 21 Turbo en een Ford Mondeo die hun leeftijd moeilijk kunnen verbergen, maar vooral met twee prachtige VW Scirocco’s van Latinne-Smits-Rostan en Gosselin-Choque-Choque. Om hun niveau te situeren volstaat het te verwijzen naar het feit dat de Duitse fabriek deze bolides specifiek ontwikkeld heeft voor de 24 Uren van de Ring. Onder leiding van routinier Jean-François Hemroulle is W Racing Team zeker in staat om voor een verrassing te zorgen. Gokken op de VW is niet noodzakelijk een gewaagde keuze...
Tot slot kunnen we dit overzicht van de outsiders voor de 12 Uren niet afronden zonder te spreken over de Touring Cups in S2. Deze "kleine" Silhouetten zijn betrouwbaar, evenwichtig en snel. Bovendien worden ze ingezet door teams die ervaring hebben in endurance, zoals MTE, dat de wagen van Viron-Richard-Bordet inzet, en Delahaye Racing, het team dat zich ontfermt over de bolide van De Latre du Bosqueau-Roustan.
T2 : twee Honda’s en een Toyota tegen... twaalf Renaults Numeriek lijkt het een ongelijke strijd in T2: twaalf Renault Clio’s nemen het immers op tegen twee Honda’s Civic, met een Toyota Altezza als scheidsrechter in de strijd. In werkelijkheid zal het toch een spannende strijd worden. De Honda’s schitteren traditioneel in het uithoudingswerk en Surinx Racing kent de knepen van het vak. Hun piloten (Van Kelst, Daerden, De Maeyer, enz) zullen ongetwijfeld kiezen voor een behoudend tempo en stelselmatig het tempo verhogen indien nodig. De specialisten van de Renault Clio’s zullen mekaar zeker geen geschenkjes geven. Het is erg moeilijk om een favoriet te tippen in de strijd tussen Bonneel-Léonard-Albert, Polderman-Van Lagen, Grouwels-Grouwels-Dubois, Mertens-Legrand-Vanbeneden, Voet-Vandenbroeck, De Hoen-Poelmans, Ryheul-Vankeirsbilck, Bouillon-Gabriel-Vermeeren, Lequeux-Nale en Brugma-Morlet-Goffart-Smith. Zoals gezegd zal de Toyota Altezza van de regerende kampioenen in T2, Plennevaux-Katsers, scheidsrechter zijn in het duel Renault-Honda. Wat pure prestaties betreft, moet deze originele wagen van niemand schrik hebben, maar helaas laat de betrouwbaarheid nog te wensen over.
MP Motorsport heeft voor de 12 Uren hard gewerkt aan die bedrijfszekerheid. De twee vaste piloten krijgen het gezelschap van een piloot die een comeback maakt voor de fun: Pierre Fermine, voormalig kampioen van Europa 1600cc, zal immers de Altezza mee besturen. De kleine Yaris bestuurd door De Ridder-Naniot-Pilette zal trachten de kleuren van Toyota mee hoog te houden.