In februari 1989 presenteerde Mazda in Chicago een kleine roadster met twee plaatsen en vond daarmee de sportieve en spartaanse auto weer uit. Bij deze auto's kan je van een perfecte harmonie tussen bestuurder en auto spreken. Twintig jaar later zette Mazda al 850.000 exemplaren op de wereld en kreeg de kleine bengel een cult-status. Vandaag zitten we aan de derde generatie en hoewel de vorm wat veranderde, bleef de geest steeds bewaard.

24 Uren van Le Mans

Om deze verjaardag in stijl te vieren heeft Mazda op geen moeite gekeken en organiseert het een bijeenkomst tijdens de 24 Uren van Le Mans. Niet minder dan 200 MX-5 of Miata, uit heel Europa worden verwacht in een speciaal voor hen voorziene ruimte. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Mazda France of hun respectievelijke Club. In de 100 € inschrijvingsgeld zit naast een toegangsticket ook nog de bewaking en enkele gadgets uit de Merchandising. En uiteraard mag de prijs voor de mooiste MX-5 niet ontbreken.

Niet per ongeluk …

Het circuit van Le mans werd niet zomaar gekozen. Zo kunnen de bezoekers ook de drie prototypes aanmoedigen, die met Mazda-motoren in de LMP2 meestrijden.
Vergeten we trouwens niet dat in 1991 de Mazda 787 B met Wankelmotor, de 24 Uren wist te winnen met de equipe Johnny Herbert, Volker Weidler en Bertrand Gachot aan het stuur.