De cijfers liegen er niet om: tegenover 2009, wat al geen topjaar was, viel de verkoop met 3.5 % terug. Enkele constructeurs brengen het er toch nog goed vanaf. Piagio kende een stijging van 17%, Sym +5%, Harley +6% en Kymco +27%. Maar wat te zeggen over grote merken als Yamaha: -20%, Honda: -29%, Suzuki: -13% en Kawasaki: -13%? Enkele Europese constructeurs zoals BMW: +1% en Ducati: +1% konden de schade beperken, maar enkele anderen zagen hun verkoop sterk dalen: Triumph -10% en KTM -13%. Merken als Aprilia of Moto Guzzi staat het water aan de lippen met dit jaar amper 276 en 61(!) verkochte exemplaren.
Zwaar
Maar bovenstaande cijfers zijn geen echte weerspiegeling van de werkelijkheid. Zo krijgen veel officiële dealers, bijvoorbeeld Piaggio, af te rekenen met de zogenaamde grijze markt of parallelle invoer. Die beïnvloeden de inschrijvingen maar niet op rekening van de officiële dealers. Een telefoontje naar enkele dealers bevestigt de problemen. Lage marges, de strenge eisen van de constructeurs, het slechte weer, de veranderende markt en een zomer van hooguit één maand zetten niet aan tot veel positivisme.
Vraag en aanbod
De markt is trouwens ook niet van de duidelijkste. Maar of dat nu de fout is van de vraag of het aanbod is een andere kwestie. Enkele jaren geleden was alles veel duidelijker. In de jaren ’70 had zowat elke puber zijn eigen “brommerke”, meestal een 50cc, waarna ze op hun 18de overschakelden op een echte moto. Toen was er nog passie voor motoren. Nu staan er voor de schoolpoorten enkel nog een paar scooters. Bovendien zien de meeste gebruikers enkel nog de praktische kant van de moto, bijvoorbeeld de files, en worden de echte liefhebbers of zij die het zich nog kunnen veroorloven zeldzamer met de dag.
Welke vraag? Welk aanbod?
Het resultaat is dat 125cc’s en scooters de statistieken hoog houden. Verder zien we nog enkele “redelijke” modellen en high-end modellen die sowieso niet onder de crisis te lijden hebben. Bovendien ziet het er naar uit dat de constructeurs verlamd zijn en gebukt gaan onder de dalende verkoopcijfers zonder dat ze in staat zijn om te innoveren of in te spelen op de markt. Maar mogen we het hen kwalijk nemen? Bij zowat elke poging om toch te innoveren worden ze immers weggelachen door het publiek. Kijk maar naar de innoverende C1 van BMW of de Pacific Coast van Honda. Yamaha kijkt al met veel ongeduld uit naar het succes van zijn budgetvriendelijke en praktische XJ6. De vraag is maar of het een succesverhaal wordt. In deze tijden zijn praktisch en goedkoop blijkbaar niet voldoende?
Kristallen bol …
Meer dan uitdagingen genoeg en dan hebben we het nog niet over milieuwetgeving die het allemaal nog wat moeilijker zal maken. Benieuwd wat de toekomst brengt....