Bij het bekende veilinghuis Bonhams, ging tijdens het weekend van 5 en 6 februari een bijzonder uitzonderlijk exemplaar onder de hamer. De verkoop werd georganiseerd in het kader van het “Rétromobile” salon van Parijs.

Vooraanstaande eerste eigenaar

Francis Richard Henry Penn Curzon was een vooraanstaand figuur van de Engelse aristocratie. Naar aloude familiale traditie maakte hij eerst carrière in de Royal Navy en vocht hij als commandant de Wereldoorlog I mee. Later stapte hij in de politiek en werd lid van de Conservatieve Partij tot zijn vader in 1929 overleed. Hij werd toen de vijfde graaf (Earl) Howe en startte tegelijkertijd zijn carrière als autopiloot. Een erg succesvolle carrière trouwens met ondermeer een overwinning van de 24 Uren van Le Mans in 1931 aan het stuur van een Alfa Romeo. Verder maakte hij ook nog deel uit van de elite die aan het stuur van een Bentley Blower de wereld veroverden: de Bentley Boys. In 1929 werd hij trouwens ook voorzitter van de British Racing Drivers’ Club, een vereniging die onder zijn invloed door Benjafield werd opgestart.

Een elegante wagen

Het was dan ook logisch dat Howe zijn auto's met veel zorg koesterde. Hij was op zoek naar een elegante en nobele wagen. Hij wou alleen het beste van het beste en daarbij viel zijn keuze op een sublieme Bugatti 57S Atalante. Deze was voorzien van een haast gebeeldhouwde  achtcilinder in lijn met dubbele nokkenas en een cilinderinhoud van 3.2 liter. Hieruit werden goed 180 pk gepuurd, goed voor een topsnelheid van meer dan 200 km/u.

Specifieke uitrusting

Howe bestelde  zijn Atalante in blauw en zwart, zijn persoonlijke kleuren, en liet het interieur overtrekken met varkensleder. Al gauw liet hij de bumpers vervangen door een fijne strip en liet hij achteraan een klein bagagerek plaatsen en tevens speciale achteruitkijkspiegels monteren.

Gekende historiek

In 1945 verkocht Howe zijn Atalante voor een versie met turbo en meer vermogen. De 57S bleef echter in Engeland en na enkele keren van hand veranderd te zijn kwam hij bij ene Dr. Carr terecht. Carr bracht enkele discrete aanpassingen aan, zoals aan de vering en de ontsteking. Maar zijn auto bleef gedurende 50 jaar in de garage en werd volledig vergeten. Tot het overlijden van zijn eigenaar.

Monument

Het betreft hier dus een perfect authentieke wagen met amper 46.000 km op de teller. Onder het wat stoffige koetswerk gaat een perfect werkende en gezonde auto schuil die eigenlijk meteen de baan op kan. De nieuwe eigenaar zal de moeilijke keuze moeten maken of hij zijn aanwinst minutieus zal restaureren of de prachtige verouderde maar originele kleur van deze schitterende auto ongewijzigd kan laten.