De F800GS moet met zijn afkomst wel schitteren! BMW kwam trouwens met de R80GS als eerste met een zware trail en tweecilinder op de markt. De RG80S was het eerste uit een lange en succesvolle reeks, met de 1200GS als hoogtepunt. Dat geeft meteen aan wat van dit nieuw model verwacht kan worden. Hij werd ontwikkeld op basis van zijn kleine broer, de 800GS. Hij neemt de motor van de pittige F800 over, maar in een rasechte “GS” sfeer. Zoals alle huidige BMW modellen ziet ook dit model er heel origineel uit. Niet iedereen zal fan zijn, maar het is ongetwijfeld een coherent geheel. Wie dacht dat BMW een kleiner model dan de 1200GS op de markt ging brengen is er een beetje aan voor de moeite. Toch ziet hij er door de verticale tweecilinder fijner uit. Wat ook meteen opvalt, is het design van het zadel, wat niet echt goed nieuws is voor dat gevoelig deel van onze anatomie. Het zadel is niet alleen fijner dan dat van de 1200GS, het staat ook hoger, op 880 mm om precies te zijn. Zelf met onze 1m80 voelen we ons klein om deze avonturier.
Op naar het zuiden
Na de eerste honderd kilometer worden meteen een aantal zaken duidelijk. Hij is in zijn nopjes op de snelweg, is stabiel en we vangen weinig wind. Spijtig genoeg stroomt de wind via de helm weg, wat voor geluidshinder zorgt. We merken met plezier op dat dit model werd uitgerust met een bagageruimte met koffers en top-case, vergelijkbaar met de 1200GS uit 2004. De drie koffers kunnen eenvoudig groter of kleiner gemaakt worden, afhangend van de hoeveelheid bagage. Wij zijn in de uitgebreide configuratie via de snelweg naar Dijon vertrokken. Zoals verwacht kreeg ons achterwerk het al snel moeilijk. Het zadel is niet alleen zo fijn als een mes, maar het blijkt na verloop van tijd ook heel hard te zijn. Verder zijn er geen opmerkingen en verslind de motor de kilometers zonder zuchten of blazen.
Michelin
Na een goede nachtrust zetten we onze trip verder van Grenoble naar Menton. We maken gebruik van de Michelin kaarten en volgen de speciaal uitgestippelde wegen met die zalige bochtige wegen. Honderden kilometers puur rijplezier met schitterende uitzichten. Hier is de 800GS het best in. Zo goed zelf dat we al snel vergeten dat we met twee op de motor zitten een volledig gepakt. De ophanging levert uitstekend werk en gaat doeltreffend met alle oneffenheden om. Het strak chassis maakt van deze trail als het ware een roadster. Het grote actieveld (230 mm vooraan en 215 mm achteraan) wordt perfect beheerst. Aan de remmen valt ook niets speciaal op te merken. Er is een ABS, maar het geheel had misschien iets strakker mogen zijn.
Overtuigend
De motor geeft het beste van zichzelf, en is waarschijnlijk de beste van de « F » familie. Levendig, pittig, vol, soepel en reactief. Vanaf 1.500 tot 2.000 gaat hij vlot tot in rode zone. Tijdens onze rit waren we steeds met twee en al onze bagage, en nooit heeft de motor enig teken van vermoeidheid getoond, zelf niet na onafgebroken ritten van 10 uur. De dynamische houding van de F800GS is gewoonweg verbluffend. Eens we gewoon zijn geraakt aan dat zadel, krijgen we te maken met evenwichtige motor met een perfect uitgekiende ergonomie. De motor, afkomstig van de F800S staat verticaal, en de 85 pk waar hij over beschikt staan altijd paraat. De kinderziektes van de eerste F800 modellen blijken voorgoed voorbij. De motor is geraffineerd en progressief, en mocht er geen onderhoud zijn van de ketting, is de transmissie uiterst transparant. Met deze BMW herontdekken we goede kanten van een trail, soepel en handelbaar als een echte roadster.
Grand cru
Deze 800GS blijkt een uistekende cru te zijn, ongetwijfeld de beste F800 ooit. De som van al zijn kwaliteiten zet zijn grote broer, de 1200GS, zelf een beetje inde schaduw. Enkel een ander zadel en aandrijfriem zouden hem nog comfortabeler en toegankelijker maken. Verder schittert deze motor door zijn speelse houding, sportiviteit en doeltreffendheid. Een geslaagde nieuwkomer in het BMW aanbod, maar dan moeten we er wel de BMW prijzen bijnemen: de motor kost 10.200 €, de ABS 765 €, de verwarmde handvaten 210 €, de boordcomputer 160 €, 120 € voor de centrale steun, en dan hebben we het nog niet over de koffers. Maar net zoals voor de andere BMW modellen is deze F800GS elke cent waard.