Het 9-3 gamma bestond tot op heden uit de berline, de break (Sport Hatch) en de cabrio. Daar komt nu de 9-3X off-road versie bij.

Off-road

De 9-3X is meteen herkenbaar aan zijn nieuw voor en achtersteven, de donkergrijs gekleurde afwerking van wielkasten en deurdrempels en de afwerkingen die hier en daar wat aluminium meekreeg. Het chassis komt  32 mm hoger te liggen(20 voor de dieselversie).

Integrale transmissie… behalve de diesel !

Deze Saab is uiteraard met de integrale XWD-transmissie uitgerust die we ook onder de Turbo X zagen. Dit systeem verdeelt permanent het koppel tussen voor en achteras. In optie kan je de 9-3X met een elektronisch slipdifferentieel (eLSD) uitrusten, die naargelang de omstandigheden het vermogen nog eens over de twee wielen van de achteras verdeelt. De dieselversie krijgt de XWD transmissie niet maar houdt het bij de traditionele voorwielaandrijving.

Drie motoren

Het motoraanbod voor de versies met integrale transmissie bestaat uit een 2 liter op bio-ethanol van 210 pk en 300 Nm koppel gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes verhoudingen. Anderzijds staat er nog steeds een benzinemotor met een identieke cilinderinhoud en vermogen op het programma die ook aan een automatische versnellingsbak kan gekoppeld worden. De dieselmotor is een 1.9 TTiD van 180 pk en 400 Nm koppel en je hebt de keuze uit een handgeschakelde of een automatische versnellingsbak met zes versnellingen. Voor deze dieselmotor kondigt Saab een CO2 uitstoot aan van 145 gr/km.

Vanaf het eind van deze zomer zou het nieuwe model op de markt moeten komen terwijl de eerste exemplaren vanaf september zullen geleverd worden. De prijzen worden in mei of juni bekend gemaakt.