1. Lamborghini was in de eerste plaats een… tractorbouwer
Vlak na de oorlog besloot Ferruccio Lamborghini om landbouwmateriaal te gaan bouwen. En dat werkte. “Trattori Lamborghini” werd opgericht in 1948 en bezorgde hem op een tiental jaar tijd een mooi fortuin.
2. Lamborghini ontwikkelde ooit een Ferrari
Ferruccio raakte geïrriteerd door de aanhoudende problemen met zijn Ferrari 250 GT en besloot hem volledig te reviseren. Hij gebruikte nieuwe pakkingen en zes dubbele carburatoren. De topsnelheid kwam 25 km/u hoger te liggen.
3. Hij begon zijn bedrijf omdat hij boos was op Enzo Ferrari
“Je kunt misschien wel met een tractor rijden, maar niet met een Ferrari”. Dat antwoordde Enzo Ferrari op de aanhoudende koppelingsproblemen van Ferruccio. Die besloot uit wraak zijn eigen automerk te beginnen.
4. Zijn ingenieurs waren gemiddeld 25 jaar oud
Na enkele grote namen bij Ferrari weg te kapen,w aaronder Giotto Bizzarrini, omringde Ferruccio zich met enkele veelbelovende maar nog jonge ingenieurs: Bob Wallace was 25 jaar, Gian Paolo Dallara was er 24, net als Paolo Stanzani.
5. Hij betaalde zijn ingenieur… per pk!
Na Giotto Bizzarinni aan te werven, die onder meer meewerkte aan het ontwerp van de Ferrari 250 GTO, vroeg hij hem een 3,5 liter grote V12 te ontwerpen. Elke extra pk die deze motor meer had dan de V12 van Ferrari leverde hem een bonus op. Met een totaal van 370 pk werd Giotto goed betaald!