Op reis vertrekken met te weinig motorolie in het reservoir, een te lage bandenspanning of papieren die niet in orde zijn, het zijn allemaal zaken die alles in het water kunnen doen vallen. Daarom hebben we een lijstje opgemaakt met dingen die je beter nakijkt voor je op weg gaat. Je hoeft er niet voor naar je dealer maar kan deze zaken zelf nakijken. Let wel: dit is het strikte minimum. Een meer volledige analyse van je vierwieler, eventueel door een professional, is nog veel verstandiger voor je op de lange vaart vertrekt.

1. Wettelijke uitrusting

Vergewis je ervan dat je een waarschuwingsdriehoek, reflecterende hesjes, een eerstehulpkit en een brandblusser aan boord hebt. Als je naar het buitenland gaat, kunnen daar andere regels gelden. Zo moet je in Frankrijk officieel een alcoholtester bij je hebben (maar word je niet gestraft als dat niet zo is…) en het is sterk aangeraden om vervangingspeertjes voor je koplampen mee te nemen.

2. Documenten

Nu is het moment om je boorddocumenten na te kijken. Zit de jongste groene kaart van de verzekering in het documentenmapje? En de andere nodige papieren (technische controle, inschrijvingsbewijs, gelijkvormigheidsattest,…)? En als je een bijstand hebt, vergeet dan niet de contactgegevens ervan te noteren.

3. ruitenwissers en koplampen

We wensen je uiteraard alleen maar mooi weer toe, maar de natuur kan soms grillig zijn. Om de elementen in alle veiligheid het hoofd te kunnen bieden, kijk je best nog even je ruitenwissers na. Als ze sterk versleten zijn of niet goed meer werken, moet je daar niet op besparen: vervang ze. Ga ook eens rond je auto en kijk na of alle lichten (richtingaanwijzers, remlichten, grootlichten,…) goed werken. Daarmee verbeter je niet alleen de verkeersveiligheid voor jezelf en de andere weggebruikers, maar vermijd je ook boetes.

4. Bandendruk

Een volgeladen auto moet een hogere bandendruk hebben. Kijk in de handleiding van de auto om te weten wat de vereiste bandenspanning is en kijk je vier banden na. Dat is niet alleen goed voor de veiligheid, maar ook voor het verbruik. Vergeet ook niet het al te vaak genegeerde reservewiel!

5. Vloeistofpeilen

Een motor die zonder olie draait, gaat gegarandeerd stuk. Kijk dus het oliepeil na voor je vertrekt en vul indien nodig bij zonder hoger te gaan dan het maximumpeil. Kijk meteen ook eens het koelwater en de ruitensproeiervloeistof na. Dat laatste punt wordt ‘s zomers nog veel te vaak vergeten, waardoor je op een lang snelwegtraject kan worden geconfronteerd met een enorm kerkhof van insecten op je voorruit.