Lancia Aurelia
Wellicht een van de meest verfijnde GT’s uit zijn tijd, en wellicht ook een van de technologisch meest geavanceerde. Hij had een transaxle-versnellingsbak (tegen de achteras dus) en een V6 (toen een wereldpremière voor een productiemodel). Niet de snelste uit deze lijst, maar wel een verleidelijke, met sobere stijl en indrukwekkende afwerkingskwaliteit.
BMW 503
In Duitsland is hij bijzonder gegeerd, bij ons bijna vergeten. Destijds was de BMW 503 geen groot succes. Zijn afwerking, aluminium V8 en stevige prijs beantwoordden niet aan de verwachtingen van de Duitsers na de Tweede Wereldoorlog. Een nobele en gedistingeerde GT.
Aston Martin DB2/4
Toen Aston Martin van zijn DB2 een DB2/4 maakte, voegde het merk er twee (kleine) zetels aan toe. Het resultaat was meteen ook een van de eerste shooting brakes. De esthetiek leed er een beetje onder, maar de auto werd er wel dynamischer door, met een zescilinder-in-lijn (ontworpen door mister Bentley himself) en een evenwichtig weggedrag.
Facel Vega HK500
Deze Facel haalde inspiratie uit alle stijlen uit die tijd, en dat gaf een flamboyant maar elegant resultaat. Een Fransman van de haute-couture, maar met een betrouwbare Chrysler-V8 onder de kap. Het weggedrag miste de finesse van een kleine sportwagen, maar de auto bood wel comfortabel plaats aan vier passagiers.
Bentley R-Type Continental Fastback
Begin jaren 50 stapelde deze Bentley de superlatieven op: een massieve en onverwoestbare vooroorlogse zescilinder die krachtig maar discreet vier passagiers naar 190 km/u stuwde. Wie er vandaag een wil, moet er wel zo’n miljoen euro voor veil hebben.