Klassieke Aston Martins, Ferrari’s en Porsches zijn ongelooflijk waard geworden en liggen vandaag buiten het bereik van gewone stervelingen. Deze sportieve klassiekers zijn vandaag het populairst. Toch zijn er nog modellen uit de jaren zestig en zeventig voor relatief betaalbare prijzen. Het is het moment om te investeren voor het te laat is.

Lancia Fulvia – 1963 tot 1972 – 340.000 exemplaren – 1.2 tot 1.6 liter – 80 tot 160 pk

Laat je niet misleiden door de kleine cilinderinhoud. De meeste modellen hebben een V4-motor met 1,3 liter en die kleine motor is een meesterwerk en blijkt uitzonderlijk vinnig vanaf 4.000 tr/min. De Fulvia was heel duur in zijn tijd en had zeldzame technologie: een V4-motor met kleine hoek en dubbele nokkenas, 4 schijfremmen, een vijfversnellingsbak en voorwielaandrijving. Dit elegante en vrouwelijke model won heel wat rally’s in zijn bekende Fanalone-versie.

MGB GT  – 1965 tot 1980 - 150.000 exemplaren – 1.8 liter – 95 pk

De MGB GT werd lang gezien als de Aston Martin van de armen, maar biedt alles wat een liefhebber van een klassieke auto kan wensen: een lijn van Pininfarina, correcte prestaties (zonder te verbazen, weliswaar), een hese en suggestieve stem en gemakkelijk beschikbare onderdelen. Goed nieuws is dat ook de betrouwbaarheid op de afspraak is. De eerste modellen met klein verchroomd radiatorrooster zijn de meest gewilde.

Triumph Spitfire – 1962 tot 1980 – 315.000 exemplaren – 1.1 tot 1.5 liter – 63 tot 75 pk

De Triumph Spitfire is een leuk knutselwerk van rustieke elementen met een ongelooflijk sexappeal. Het is een verleidelijke auto met sensuele lijnen en heerlijke rondingen. In tegenstelling tot de MGB veranderde de facelift van de laatste jaren niet veel aan de schoonheid van het model. De eerste modellen (Spitfire 4) zijn wel de elegantste maar ook de zwakste. De laatste 1.500’s hebben een fragiele motor.

Fiat 124 Spider – 1966 tot 1985 – 200.000 exemplaren – 1.4 tot 2.0 liter – 90 tot 135 pk

De Alfa Romeo Spider is een icoon geworden, vooral in de Duetto-versie uit de begindagen. De Fiat 124 Spider stond meer in de schaduw. Nochtans hoeft hij hem niet veel te benijden op technisch vlak: een motor met dubbele nokkenas ontworpen door Aurelio Lampredi (ex-Ferrari), een vijfversnellingsbak, vier schijfremmen, … Aangezien Fiat de terugkeer van dit model heeft aangekondigd, zal de waarde wellicht stijgen.

Opel GT – 1968 tot 1973 – 105.000 exemplaren– 1.1 en 1.9 liter – 59 en 90 pk

Opel, de Europese tak van General Motors, wilde indruk maken met een sportwagen waarvan de lijn herinnert aan de bekende Corvette. Zo werd de GT geboren. Het is een model met opvallende allures en een zeldzaam evenwichtig weggedrag. Vergeet de grote Amerikaanse V8-motoren, want deze GT gebruikt de motor van een berline. Dit  blok is weliswaar soepel, maar miste elke vorm van karakter en pit.