Benz Patent-Motorwagen

Dit is zonder twijfel de belangrijkste auto: de eerste auto. Die werd van in het begin ontworpen als een motoraangedreven voertuig. De auto heeft drie wielen, een ééncilinder en twee zitplaatsen. In 1885 begon de auto aan een geweldig avontuur.

Ford Model T

Deze auto drukte zijn stempel niet door zijn technische eigenschappen, maar door zijn assemblagemethode. Dat gebeurde aan de lopende band, waardoor de productie veel sneller en goedkoper verliep. Tussen 1908 en 1927 werden er meer dan 16 miljoen exemplaren geproduceerd, waardoor de Ford T de eerste massaproductiewagen was.

Austin Mini

Britten worden vaak beschuldigd van conservatisme, maar voor Alec Issigonis gold dat niet. Deze (weliswaar Griekse) ingenieur was de uitvinder van de Mini. Het autootje van amper 3 meter lang bood plaats aan vier passagiers, een motor en een kleine koffer. Hoe? Door de motor dwars te plaatsen. Een grote première die compacte auto’s vandaag nog steeds hebben.

Citroën DS

Toen de DS in 1975 op pensioen ging, had hij na twintig jaar nauwelijks iets van zijn aantrekkingskracht verloren. De auto maakte een stevige indruk bij zijn debuut in 1955: een bekrachtigd stuur, bekrachtigde schijfremmen vooraan, een hydraulische ophanging, een uitzonderlijk moderne stijl,… Doorheen de jaren volgden de nieuwigheden elkaar op: meedraaiende koplampen, elektronische injectie,… Alle moderne auto’s hebben er wel iets aan te danken.

Toyota Prius

Dit model stoot heel wat klassieke autoliefhebbers tegen de borst. Maar dit is de eerste productiewagen die het hybrideconcept populair maakte, door een verbrandingsmotor aan een elektromotor te koppelen. Vandaag is het een ingeburgerd concept. Heel wat constructeurs werken het verder uit, onder meer door de batterijen oplaadbaar te maken aan een stopcontact.