Jean-Francois Christiaens

14 FEB 2020

5 nipt straatlegale racewagens

Vergeet het donzige comfort van een auto met klimaatregeling en een zachte ophanging. Deze modellen voelen zich eigenlijk niet op hun gemak op de openbare weg. Dat ze een nummerplaat hebben, is gewoon omdat hun race-tweelingbroers anders niet gehomologeerd geraakten.

Jaguar XKSS (1956)

20200214101508topjaguar.jpg

In tegenstelling tot de andere auto’s in deze lijst was de XKSS er niet om een racewagen gehomologeerd te krijgen. Neen, eigenlijk was dit een… recyclageproject. Tegen het eind van het raceseizoen van 1956 besliste het merk namelijk om zich uit de autosport terug te trekken en het hergebruikte de onbenutte chassis van de Type D-racewagen voor straatmodellen. Een voorruit, een stoffen dak en twee lederen stoelen verder werd hij de XKSS. Het merk wou er 25 van maken, maar in een fabrieksbrand in 1957 gingen 9 chassis verloren. In 2016 besliste Jaguar om de ontbrekende exemplaren alsnog in productie te nemen.

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale (1967)

20200214101509topalfa.jpg

De Tipo 33 Stradale was rechtstreeks afgeleid van een racewagen en is zonder twijfel een van de mooiste auto’s aller tijden… Maar ook een van de meest radicale, met zijn atmosferische V8 van slechts 2 liter, die onder een kippenvelverwekkend gebrul 230 pk ontwikkelt bij 9.000 o/m. Van deze rijdende UFO zijn slechts 18 exemplaren gemaakt.

Porsche GT1 Strassenversion (1996)

20200214101512topporsche.jpg

Wanneer Porsche beslist om te gaan racen in het GT1-segment, dan pakt het de zaken op de juiste manier aan: in tegenstelling tot de Ferrari F40 en McLaren F1, die straatmodellen waren met aanpassingen om te kunnen racen, is deze auto van in het begin ontwikkeld voor de autosport. De versie voor de openbare weg had een flat-six van bijna 550 pk.

Mercedes CLK GTR (1997)

20200214101511topmercedes.jpg

Nog meer gegeerd dan de Porsche hierboven is de Mercedes CLK GTR Strassenversion, een beest van een auto met een V12 van 612 pk en een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden. De radicale CLK GTR kreeg later ook een Roadster-afgeleide en zelfs een SuperSport, met een V12 van liefst 720 pk.

Maserati MC12 (2004)

20200214101513topmaserati.jpg

Het was bijna 40 geleden dat Maserati nog eens iets met autosport had gedaan. De Italiaanse autobouwer keerde in 2004 terug langs de grote poort met deze duivelse MC12. Hij was technisch nauwverwant aan de Ferrari Enzo, maar voelde zich duidelijk minder op zijn gemak op de openbare weg dan die laatste door zijn enorme afmetingen en problematische zicht rondom.
Advertentie
Advertentie
Advertentie