Lagonda Rapide (1961 – 1964) vanaf € 150.000

Waarom is zulke auto een koopje? Omdat hij rechtstreeks is afgeleid van de Aston Martin DB4, die ongeveer € 500.000 waard is. Onder de motorkap zit dezelfde aluminium zescilinder met dubbele nokkenassen, maar met een cilinderinhoud die toenam van 3,7 naar 4 liter. Die versie zou later ook gebruikt worden in de DB5 en DB6. De Rapide is bijzonder exclusief (55 exemplaren), het interieur baadt in leder en hout en de buizenstructuur heeft koetswerkdelen in aluminium.

Maserati Quattroporte (1963 – 1969) vanaf € 50.000

Een ontwerp van Pietro Frua, een geweldige V8 met vier nokkenassen en een luxueus interieur: de Quattroporte was destijds een van de meest geweldige sportieve berlines. En “sportief” was een terechte benaming: eerst zaten er 260 en daarna 290 paarden onder de kap. Destijds was hij waanzinnig duur, maar vandaag kost een exemplaar in mooie staat minder dan € 100.000. Nog steeds veel geld, maar vergeleken met de prijzen van Ghibli’s, Mistrals en andere Maserati’s uit die tijd al bij al redelijk.

Jaguar Mk X en 420 G (1961 – 1970) vanaf € 20.000

Als er één auto in deze lijst staat die onterecht over het hoofd werd gezien, is het deze Mk X, Jaguars slagschip uit de jaren 60. De technische basis en de motoren kwamen uit de E-Type, en deze limousine gaf perfect weer wat Jaguar in die tijd het beste kon. De afmetingen waren gigantisch, maar de auto was verrassend levendig, vooral met manuele versnellingsbak. Vandaag zijn het de minst dure Jaguars uit die tijd. Profiteer er dus van…

Bentley S2 Continental Flying Spur by Mulliner (1959 – 1962) vanaf € 170.000

Van de Bentleys en Rolls-Royces uit de jaren 50 en 60 is dit het meest gegeerde model. Hij kreeg al wel de nieuwe V8 maar nog de klassieke stijl. Het Mulliner-koetswerk voegde elegantie, sportiviteit en lichtheid toe. Aan boord konden vier passagiers comfortabel genieten van de discrete motorklank en het moderne comfort. De prijs is hoog, maar deze auto was de eerste vierdeurscoupé en er werden slechts 128 exemplaren geproduceerd. Bovendien zijn de coupés en cabriolets helemaal onbetaalbaar.

Cadillac V16 (1930 – 1940) vanaf € 75.000

Dit is een model dat je moeilijk dagelijks kunt gebruiken. De verhouding prijs/kwaliteit/geschiedenis is wel onklopbaar. Deze vooroorlogse Cadillac heeft ongelooflijk veel aandacht voor detail en heel wat dure materialen. Bovendien ben je hier de koning van de oldtimermeeting mee: naast een gigantisch koetswerk beschik je niet over 8 of 12 maar 16 cilinders. De werking van de motor is vooral bij de laatste versies met zijdelingse kleppen hallucinant.