1. BMW X5 (1999-2006) - € 13.000

De allereerste generatie van de BMW X5, de eerste SUV van het Beierse merk, verscheen eind jaren 90 op de markt. Deze X5 haalde heel wat inspiratie bij de toenmalige Range Rover (Land Rover was toen nog eigendom van BMW). Het motorgamma bestond uit atmosferische zescilinders-in-lijn en V8-motoren, en er was ook een dieselversie. In 2003 kreeg de X5 een facelift.

2. Mercedes ML (1997-2004) - € 10.000

Deze Mercedes ML is de oudste SUV uit dit lijstje. Hij werd aanvankelijk gepland als de opvolger van de legendarische G-Klasse, maar leidde uiteindelijk een bestaan naast de Geländewagen. De ML werd in Noord-Amerika gebouwd, en bood een uitgebreid gamma aan motoren: van vier- over zes- tot achtcilinders. Diesels waren er als vijf- en achtcilinder. Een AMG-versie ontbrak niet. Deze ML kreeg een facelift in 2001.

3. Porsche Cayenne (2002-2010) - € 15.000

De puristen schreeuwden moord en brand toen deze Cayenne ten tonele verscheen, maar de SUV zorgde wel voor een flinke boost in de verkoopcijfers bij Porsche. De Cayenne debuteerde met V8-motoren, maar dat gamma werd later uitgebreid naar zescilinders. Een van die zescilinders was trouwens een dieselmotor, die Porsche met Volkswagen deelde. Om de puristen helemaal te doen steigeren… Wil je binnen het budget blijven, dan moet je gaan shoppen bij de oudste modellen.

4. Range Rover (2002-2012) - € 15.000

De premium-SUV bij uitstek, die bovendien over bewezen terreincapaciteiten beschikt. Deze generatie van de legendarische Range Rover werd ontwikkeld toen Land Rover eigendom was van BMW, maar de Duitsers hadden het Britse merk al verkocht aan Ford toen deze Range Rover debuteerde. De zes- en achtcilinders uit de eerste productiejaren kwamen uit de rekken van BMW. In 2006 kreeg de Brit een facelift, en wisselde hij van modelleverancier: de benzinemotoren kwamen voortaan van Jaguar, de dieselmotoren van Ford. Ook hier moet je naar de eerste modeljaren kijken om binnen het budget te blijven.

5. Volkswagen Touareg (2002-2010) - € 10.000

Zijn basis deelde hij met de Porsche Cayenne, en later ook met de eerste Audi Q7. Het minste wat je kunt zeggen, is dat het motoraanbod bijzonder uitgebreid was: V6- en V8-motoren aan benzinekant (en zelfs de W12 uit de Phaeton), een vijfcilinder, V6 en zelfs een V10 aan dieselkant. Eind 2006 kreeg deze Touareg een facelift.