Porsche 356
De eerste Porsche trapte de legende af, maar zette daar weinig scherpe tijden voor in ruil. Onder de motorkap achteraan huisde een bescheiden viercilinder boxermotor uit de Kever. De 1,1 liter grote motor kreeg een kleine vitaminekuur om… 40 pk te produceren. Verwacht dus geen explosieve prestaties, maar heel wat retrosfeer en een bijzonder weggedrag door de imposante achteroverhang.
MGA
Het lijnenspel en de grote spaakwielen, een uitgesproken roadster-sfeer en een ronkende uitlaat. Wat wil je nog meer? Vermogen natuurlijk. Het goed ontworpen chassis verdiende beter dan deze 1,5 liter viercilinder met 68 pk. Die zwaaide de witte vlag als hij een Triumph TR3 of Austin-Healey 100/6 moest volgen.MG boorde zijn motor uiteindelijk uit tot 1,6 liter en ontwikkelde een Twin Cam-versie met dubbele nokkenassen.
Opel GT/J
Hij werd wel eens de “Europese Corvette” genoemd. Maar omdat Europeanen meestal bescheidener cilinderinhouden gebruikten dan de Amerikanen, moest de GT zich tevreden stellen met een bescheiden 1.9 viercilinder. Diens 90 pk waren amper voldoende om deze auto de nodige sensaties te bieden. De Junior-versie miste nog meer punch. Opel wilde een goedkope versie van zijn GT aanbieden, en koos voor… een 1.1 met 59 pk.
Austin Healey Sprite “Frogeye”
De Austin-Healey Sprite ziet er geweldig uit. Zijn afmetingen waren op miniatuurformaat, net als zijn motor: 948 cc en 45 pk. De sensaties waren wel sportief, maar de chrono’s niet: de arme Sprite had meer dan 20 seconden nodig om 100 km/u te bereiken. De facelift zorgde voor een bravere stijl, maar ook voor een bruisendere 1.1.
Matra 530
Eind jaren 60 werd Matra geassocieerd met uithoudingsraces met een geweldige V12. Het productiemodel tapte uit een heel ander vaatje: de looks waren speciaal en verdeelden de meningen, en de 530 deed een beroep op een Ford-V4 centraal achterin. Die basismotor deed normaal dienst in een brave gezinswagen (de Taunus) en zijn 72 paarden waren eerder pony’s dan volbloedpaarden.