De Bugatti Type 57 is de Bugatti uit de tijd van de grote tourers van eind jaren 30. Hij bevat alle technische ontwikkelingen uit de racerij die werden geoptimaliseerd voor weggebruik. Hij kreeg koetswerken van de meest prestigieuze koetswerkbouwers en kreeg zowat alle formaten: berline, cabriolet, coupé, roadster,… De Galibier, Ventoux, Atalante en Atlantic hebben vandaag een legendarische status. Vooral de twee laatste zijn gegeerd op veilingen omwille van hun zeldzaamheid. Goed om weten: de fabriekskoetswerken werden meestal ontworpen door Jean Bugatti.
De motor: een zeldzame parel
Onder de lange motorkap vinden we een grote traditie van het merk terug: een achtcilinder in lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen. Naar goede Bugatti-gewoonte is de cilinderkop niet afneembaar en maakt hij integraal deel uit van het motorblok. Zijn afwerking is zo verzorgd dat hij perfect in een vitrine zou kunnen staan. Zeker vergeleken met de met plastic afgedekte motorblokken van vandaag…
De klank
De motor was niet alleen geweldig, maar klonk ook zo en bood heel wat vermogen voor die tijd. De 3,2 liter grote motor ontwikkelde minstens 135 pk in zijn traditionele versie. De versie met compressor (57C) produceerde 160 pk. De uiterst zeldzame 57S had dan weer 180 pk dankzij nieuwe nokkenassen, en deed het zonder turbo. De ultieme versie is natuurlijk de 57SC, die een compressor toevoegt en minstens 200 pk garandeert. Niet slecht voor de jaren 30…
Maar het beste is het motorkarakter: de motor klom gespierd en verrassend makkelijk in de toeren tot meer dan 5.000 tpm. Bovendien was hij redelijk betrouwbaar en was hij gekoppeld aan een vierversnellingsbak zonder synchro. Het chassis was ook zuiver Bugatti: een starre voor- en achteras en tot 1938 mechanische remmen. Vanaf dat jaar switchte Bugatti naar hydraulische remmen en telescopische schokdempers.
Vandaag
Van 1934 tot 1939 werden er 685 exemplaren geproduceerd, waardoor de Type 57 de meest geproduceerde Bugatti ter wereld was. Hij is dus niet uiterst zeldzaam, maar alles hangt er natuurlijk van af wat je zoekt. Voor een Atlantic coupé waarvan er maar drie exemplaren bestaan, mag je de prijs van een Galibier berline met basismotor maal honderd doen. Reken in alle gevallen op een startprijs van ongeveer € 300.000. Dat blijft relatief betaalbaar, gezien de stamboom van het model. Het blijft tenslotte de ultieme auto die ontworpen werd door Jean Bugatti.