Vlaanderen anno 2017

Kocht je in of na 2016 een nieuwe auto, dan heb je recht op een zero-emissiepremie voor milieuvriendelijke auto’s. De premie geldt voor auto’s van natuurlijke personen van de categorie M1 (passagiersvoertuigen) of N1 (lichte bestelwagens), die 100% elektrisch zijn of met brandstofcellen (op waterstof). Je moet de auto wel in Vlaanderen inschrijven. Bovendien moet je de premie binnen de drie maanden na de inschrijving van het voertuig bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) aanvragen. Je kunt de premie alleen genieten als je de auto ten minste drie jaar bijhoudt.

Het uiteindelijke bedrag van de premie hangt af van de aanvraagdatum en de cataloguswaarde (inclusief btw, zonder opties en zonder korting). In 2016 bedroeg de premie voor auto’s die goedkoper waren dan 31.000 euro nog 5.000 euro, in 2017 zakte ze naar 4.000 euro. Zo zal het maximumbedrag tot 2019 elk jaar verminderen. De premie is lager voor duurdere voertuigen: in 2017 bedraagt ze 2.000 euro voor een auto met een cataloguswaarde van minstens 61.000 euro.

Meer informatie over de premie in Vlaanderen vind je op de website van vlaanderen.be. Let op: de minister van Energie heeft een maximumbudget van 5 miljoen euro per jaar, en kan dus beslissen de premie sneller te laten zakken.

Bovendien worden eigenaars van elektrische auto’s en auto’s op aardgas en waterstof sinds begin 2016 vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting. Hybride auto’s kunnen deze vrijstelling alleen genieten als de uitstoot niet groter is dan 50 g CO2/km.

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Het belastingvoordeel voor elektrische auto’s is in het Brussels Hoofdstelijk Gewest sinds 2014 afgeschaft. Auto’s met een uitstoot hoger dan 145 g CO2/km moeten een bijkomende eco-malusbelasting betalen bovenop de normale belasting op inverkeerstelling. Bovendien betaal je met een auto op LPG jaarlijks een bijkomende belasting op de verkeersbelasting. Groene auto’s genieten momenteel dus geen fiscale voordelen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

En Wallonië?

De belasting op inverkeerstelling voor elektrische auto’s is in Wallonië gebaseerd op het nominaal continu vermogen, uitgedrukt in kW. Net als in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betaal je met een auto die meer dan 145 g CO2/km uitstoot een bijkomende eco-malusbelasting bovenop de belasting op inverkeerstelling. Je betaalt minder belasting op inverkeerstelling (en komt dus in een lagere schijf terecht) wanneer:

  • je minstens drie kinderen jonger dan 25 jaar ten laste hebt en de uitstoot van je auto lager is dan 226 g CO2/km (verlaging van 1 categorie);
  • je vier of meer kinderen ten laste hebt en de uitstoot van je auto lager is dan 226 g CO2/km (verlaging van 2 categorieën);
  • je met een auto op LPG rijdt (verlaging van 1 categorie).

De eco-malus valt weg voor oldtimers en voor bedrijfswagens in leasing.

Via deze link vind je een overzicht van deze regeling.

De fiscale voordelen voor groene auto’s verschillen dus sterk per gewest. De regelgeving rond de wegenbelasting en de belasting op inverkeerstelling wordt in 2020 wellicht hervormd om de financiële last op milieuvriendelijke auto’s te verlagen en die op vervuilende auto’s te verhogen.

Dit artikel is in samenwerking geschreven met TopCompare.be.