Lig je wakker van de betrouwbaarheid van deze modellen? Doorgaans zijn ze perfect beheersbaar voor zondagssleutelaars met wat achtergrondkennis. Bovendien zitten ze steviger in elkaar dan flink wat recente auto’s.
Austin A30/A35
Britser dan dit wordt het niet. Dit is een concentraat van puur Groot-Brittannië in een pakket van 3,46 meter kort. Van 1951 tot 1959 werd het model constant verbeterd en tegen het einde haalde hij zelfs een topsnelheid van 110 km/u.
DKW 1000
Voor 10.000 euro tik je een gezond exemplaar op de kop, waar ongetwijfeld nog een beetje werk aan is om het helemaal betrouwbaar te maken. Maar het model is het waard: hoewel zijn tweetaktmotor dampen uitstoot die eigenlijk niet meer bij onze tijdsgeest passen, geven de manier waarop hij in de toeren klimt en zijn rauwe klank je een goed humeur.
Fiat 600
Iedereen kijkt vandaag naar de 500, maar ook de 600 is een zeer belangrijk model voor Italië. Hij is groter en nerveuzer dan de 500, maar voelt zich toch niet zo in zijn sas op grote verkeersassen. Opgelet ook, want veel exemplaren ondergingen een “wannabe-Abarth-behandeling”, de ene al meer geslaagd dan de andere…
Morris Minor
Ook deze rivaal van de Austin A30 mag je niet missen. De Minor is couranter en werd pas echt fijn vanaf 1952, toen hij een motor met tuimelaars kreeg die veel levendiger was. Hij rijdt modern en is er in talrijke koetswerkversies gewest, waaronder een cabriolet en een break met houten afwerking.
Renault 4CV
Dit is de auto die Frankrijk op wielen heeft gezet, de auto van de vakanties en het synoniem voor betaald verlof. Hij is rustiek, delicaat bij ‘hoge’ snelheden, weinig performant en zeer oncomfortabel, zodat hij alle onmisbare eigenschappen van een zondagsauto verenigt.Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: