Bij een extreme auto horen extreme maatregelen. De zeer bijzondere technische eigenschappen van de Chiron dwingen de ingenieurs om accessoires te bedenken die al even krachtig zijn als zijn motor, zoals bijvoorbeeld de klimaatregeling. Julia Lemke, een ingenieur verantwoordelijk voor de klimaatregeling bij Bugatti, verklapte ons een paar verrassende details over de airco van de hypercar.

1. 250 km/u

202007130748013bugattipressuredistribution.jpg

In een conventionele wagen dringt de lucht onderaan de voorruit in het interieur door. In een Bugatti gebeurt dat slechts tot 250 km/u. Boven die snelheid verandert de druk namelijk in onderdruk. Een specifiek regelsysteem met een aanvullende dynamische drukklep en een geoptimaliseerde ventilator moeten vanaf dan meer lucht in het interieur van de Chiron pompen.

2. 1,31 m²

202007130748025chironunderhood-flow.jpg

Om een topsnelheid van 400 km/u te kunnen halen heeft de Chiron een zeer schuine voorruit. Die ligt onder een hoek van slechts 21,5 graden, tegenover zo’n 30 graden in een traditionele wagen. Daardoor is het glasoppervlak gevoelig groter: 1,31 m2 in de Chiron, tegenover zo’n 0,70 m2 normaal. Op die manier wordt het interieur dus veel sterker opgewarmd door zonnestralen. En dat effect neemt nog toe wanneer je de Chiron bestelt met zijn panoramadak “Sky View”.

3. 10 kW

202007130740191bugattijulialemke01.jpg

Daarom heeft de Chiron een zeer krachtige aircocompressor, die tot 10 kW kan ontwikkelen. Dat is genoeg om een appartement van zo’n 80 m2 te koelen.

4. 9,5 meter

202007130748014bugattiglasbildchironmmcmitverdichter.jpg

Door de centraal ingeplante motor en de fors bemeten klimaatregeling (twee condensatoren, een centrale sturing, een compressor enzovoort) zitten aan boord van de Chiron liefst 9,5 meter aan aircoleidingen.

5. 2 testauto’s

202007130740202bugattijulialemke02.jpg

Je denkt dat al die zaken van nevenbelang zijn in verhouding tot de dynamische prestaties van de Chiron? Niet bij Bugatti: hoewel er slechts 500 exemplaren van de Chiron zullen worden gemaakt, heeft Julia Lemke tijdens de hele ontwikkelingsduur van de hypercar liefst 2 testwagens ter beschikking gehad voor testwerk met de klimaatregeling.