Natuurlijk houdt de aankoop van een tweedehandsauto enkele risico’s in, omdat je de voorgeschiedenis van de auto niet kent. Om ervoor te zorgen dat je niet voor verassingen komt te staan, geven wij je enkele tips.

1. Particulier of professioneel

Voordat je op zoek gaat naar een tweedehandsauto, bepaal je of je een auto wilt kopen bij een professionele handelaar of een particulier. Een handelaar of garage is vaak duurder dan een particulier, maar biedt ook enkele garanties. Je kunt er niet alleen van uitgaan dat de auto grondig werd gecheckt, maar de officiële verkopers zijn ook wettelijk verplicht minimum 1 jaar garantie te geven. Dat heb je niet als je je auto bij een particulier koopt.

2. Maak je huiswerk

Denk op voorhand goed na over wat voor auto je wilt. Daardoor kan je alvast de gemiddelde vraagprijs opzoeken van jouw type tweedehandsauto. Zo betaal je niet teveel, maar gaat er ook een belletje rinkelen wanneer de vraagprijs uitzonderlijk laag is. Je kunt ook opzoeken wat de typische gebreken of nadelen van je beoogde auto zijn. Wanneer je een bezoekje brengt, besteed je aan die punten extra aandacht.

3. Neem iemand mee

Wanneer je de auto gaat bekijken, is het altijd handig om iemand mee te nemen. Met twee zie je meer dan alleen, zeker als je snel een oogje toeknijpt voor de gebreken van je droomauto. Ken je iemand die wat van auto’s afweet, dan is dat nog beter. Hij of zij let misschien op dingen waar je in eerste instantie niet aan had gedacht.

4. Het weer

Maak een afspraak overdag en wanneer het droog is. Wanneer het donker is of wanneer het regent, kunnen beschadigingen minder zichtbaar zijn. Ga bij voorkeur dus kijken op klaarlichte dag en met goed weer.

5. Controleer!

De controle van een reeks documenten en van de wagen is het belangrijkste onderdeel van de aankoop. Besteed zeker extra aandacht aan de volgende dingen:

Verplichte documenten:

- De factuur (een particulier moet je de originele factuur geven, een professionele handelaar stelt zelf een factuur op)

- Het keuringsattest

- Het roze formulier (voorzien van attest van technische controle, max. 2 maanden oud)

- De CAR-PASS (die laat de kilometerstand door de jaren heen zien)

- Het gelijkvormigheidsattest

- Het attest voor de lpg-installatie als de auto op lpg rijdt

Andere belangrijke documenten:

- Vraag de verkoper om het kentekenbewijs en zijn identiteitskaart. Zo kan je checken of de namen overeenkomen. Controleer op het kentekenbewijs het voertuigidentificatienummer (VIN). Als dat niet overeenkomt met het nummer achter de voorruit of onder de motorkap, kan dat erop wijzen dat de auto ooit gestolen werd.

- Als de auto gefinancierd is met een autolening, controleer je de datum van het einde van de lening. De bank kan de auto in beslag nemen wanneer de lening niet volledig is afbetaald.

- Vraag of je het onderhoudsboekje mag bekijken. Zo kan je zien of alle onderhoudsbeurten juist zijn uitgevoerd.

De buitenkant van de auto:

- De banden: kijk de staat van de banden na. Die kan je natuurlijk makkelijk vervangen, maar dat moet je dan wel gebruiken in de prijsonderhandeling.

- De uitlaat: let op roestplekken op de uitlaat. Die kan je altijd laten vervangen, maar de uitlaat geeft goed aan of de auto vaak heeft buitengestaan, wat je ook kunt gebruiken in de prijsonderhandelingen. Let ook op de kleur van de uitlaatgassen. Blauwe of zwarte uitlaatgassen zijn vaak een slecht teken.

- Plekken in het koetswerk: zijn er kleurverschillen? Dan kan de auto ooit bij een ongeval betrokken zijn geweest.

- Lekken: ga na of er lekken zijn onder de auto. Ga gerust even onder de auto liggen.

De binnenkant van de auto:

- De elektronica: check of de navigatie, boordcomputer en alle lampjes in de auto het doen.

- De vloer: til de vloermat op om te kijken of er geen grove gebruikssporen of gaten te vinden zijn.

Het motorblok:

- Let erop of de motor warm is voor je je testrit start. Als dat zo is, dan heeft de handelaar of huidige eigenaar de motor waarschijnlijk al warm laten draaien zodat die makkelijker start.

- Bij een lekkende radiator is er vaak groene uitslag. Is er groene uitslag onder de motorkap? Zijn er lekken?

- Check of de vloeistof in het koelvloeistofreservoir helder is. Controleer ook of de remvloeistof niet zwart is, maar transparant geel.

6. De testrit

Ga tijdens de testrit na of de motor al warm is (zoals hierboven beschreven). Check ook of er een lek in de uitlaat zit, door je voet tegen de uitlaat te houden of een doek er tegenaan te houden. Hoor je gesis? Dan is er waarschijnlijk een lek.

Tijdens de testrit kan je een aantal zaken uitproberen. Rij rechtdoor en laat je stuur los. De auto mag niet van de weg afwijken. Dat moet ook zo zijn wanneer je (weer met de handen op het stuur uiteraard) plots remt. Controleer of de auto lang naschommelt wanneer je met wat meer snelheid over een drempel bent gereden. Je kunt ook vragen of de verkoper zelf eerst wil rijden voor je zelf rijdt. Zo kan je zien of hij eventuele mankementen probeert te verdoezelen met vreemd rijgedrag.

Is alles in orde? Dan kan je de koop afronden! Koop je van een particulier, dan stel je best ook een contract op. Een officiële verkoper stelt altijd een factuur op. Nadat je de sleutel hebt gekregen, kan je je auto inschrijven bij de Dienst Inschrijving van Voertuigen (DIV). Ga niet de weg op voor je een verzekering hebt.

Toch niet helemaal tevreden over de auto? Dan ben je uiteraard niet verplicht hem te kopen!

Heel veel plezierige en veilige kilometers gewenst! 

Geschreven door TopCompare.be in samenwerking met Vroom.be