Wim Bervoets

4 SEP 2017

7 dingen die je moet weten over de nieuwe verbruikstests

Sinds 1 september hanteert de autosector een nieuwe manier om het verbruik van zijn modellen te meten. De vorige meetmethode, de NEDC of New European Driving Cycle, beantwoordde al geruime tijd niet meer aan de realiteit. De nieuwe verbruikstest, de WLTP of Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, moet daar verandering in brengen.

1. De nieuwe test vindt nog steeds plaats in een laboratorium

“De verbruiksmeting wordt niet in een realistische omgeving uitgevoerd”, was zowat de vaakst gehoorde kritiek op de NEDC-test. De auto’s werden in optimale omstandigheden in een ruimte getest in plaats van op de openbare weg.

Dat is bij de nieuwe WLTP-test niet anders: factoren zoals omgevingstemperatuur, hoogte, vochtigheid en luchtdruk hebben immers een invloed op de prestaties van een auto. In een laboratorium kunnen al die factoren op dezelfde manier worden nagebootst. Daardoor moet je overal ter wereld dezelfde resultaten krijgen en kunnen alle auto’s op dezelfde manier worden getest.

2. De nieuwe test duurt langer en legt een grotere afstand af

Duurde de NEDC-test 20 minuten, waarbij de auto 11 kilometer moest afleggen, dan gaan die cijfers nu naar omhoog. Voortaan legt de auto in de WLTP-test 23,25 kilometer af, en doet hij daar 30 minuten over.

3. Het rijgedrag tijdens de test is realistischer

Gedaan met het idee dat je bij de NEDC-test “een halve dag de tijd kreeg om 100 km/u te halen”: de gemiddelde snelheid ligt niet meer op 34 km/u, maar op 46,5 km/u. In de WLTP-test wordt er niet langer een piek gehaald van 120 km/u, maar van 131 km/u.

Voordien moesten alle auto’s op hetzelfde moment schakelen, nu wordt er gekeken naar het soort versnellingsbak en motor. Opties hebben ten slotte bij de WLTP wel een invloed: meerverbruikers als grotere velgen, klimaatregeling en zetelverwarming werden bij de NEDC niet mee in rekening gebracht.

4. Nieuwe auto’s worden ook op de openbare weg getest

Dat onderdeel heet RDE of “Real Driving Emissions”. De RDE-test meet niet het verbruik, maar wel de uitstoot van de auto. Op de openbare weg – en dus in realistische omstandigheden – wordt er nagegaan of de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen even reglementair is als in het laboratorium en aan de Europese normen voldoet. Het gaat dus om een soort dubbelcheck.

5. Er komt een overgangsfase

Vanaf 1 september 2017 moeten alle nieuwe auto’s die voor het eerst op de markt worden geïntroduceerd volgens de nieuwe WLTP-procedure worden getest. Nieuwe exemplaren van bestaande modellen mogen tot 1 september 2018 nog volgens de oude NEDC-procedure worden getest. Koop je dit jaar een auto, dan moet je dus zorgvuldig nakijken welke verbruikscijfers je met elkaar vergelijkt.

De RDE-test geldt vanaf 1 september 2017 eveneens voor nieuwe auto’s en vanaf 1 september 2019 voor alle auto’s. In januari 2020 wordt de RDE-test strenger.

6. De nieuwe test heeft nog niet meteen fiscale gevolgen

Onlangs berekende mobiliteitsorganisatie VAB het effect van de nieuwe verbruikstests op de verkeersbelasting. Omdat de nieuwe tests realistischer zijn, zullen ze hogere verbruiks- en CO2-cijfers opleveren. De CO2-uitstoot is een belangrijke factor in de berekening van de BIV en de verkeersbelasting. Maar de Vlaamse regering liet al weten dat die belastingen daardoor niet opeens zullen toenemen.

7. Je eigen auto zal nog steeds meer verbruiken

We hebben al vaak gewezen op het grote verschil tussen de officiële verbruikscijfers volgens de NEDC-cyclus en de metingen die we bij onze rijtests doen. De WLTP-test zal die kloof voor een deel dichten, maar wordt nog steeds uitgevoerd in een laboratorium om elke auto in dezelfde omstandigheden te kunnen testen. Je eigen verbruiksmeting hangt ook af van het weer, de verkeersdrukte en je eigen rijstijl. Die factoren doen je auto meer verbruiken. Schrik dus niet als je boordcomputer nog steeds meer aangeeft dan wat er in je brochure staat.

Advertentie
Advertentie
Advertentie