201812180848120.jpg

1. In vergelijking met zijn voorganger is hij zwaarder…

Hoewel de tendens binnen de automarkt naar steeds minder gewicht neigt, versterkt Land Rover liever de koetswerkstijfheid van zijn nieuwe Evoque. Als gevolg daarvan is de baby-SUV meer dan 100 kilo bijgekomen. In zijn versie met dieselmotor en automaat flirt hij met de grens van de twee ton.

 201812180848151.jpg

2. … en nog luxueuzer

Net zoals zijn grote broers gaan nobele materialen en Britse vakkennis hand in hand om een van de meest luxueuze interieurs van het segment te creëren. In de topversie zijn het dashboard en de stoelen bekleed met nappaleer.

 201812180848132.jpg

3. Hij neemt elementen over van de Velar

De nieuwe Evoque onderscheidt zich zonder discussie door zijn “Velarisatie”. Van de koetswerklijnen over de lichtblokken tot de inklapbare deurklinken en het dashboard met dubbel scherm, de kleine SUV Evoque neemt veel typische elementen van zijn grote broer Velar over.

 201812180848143.jpg

4. Zijn binnenspiegel is een scherm

Land Rover verricht een mirakel met zijn 360-gradencamera’s. Met een eenvoudige druk op een knop verandert de binnenspiegel in een scherm dat de beelden van de achteruitrijcamera toont. Dat is vooral praktisch wanneer het zich door de achterruit verhinderd is.

 201812180848144.jpg

5. In het interieur zitten 53 plasticflessen

Neen, de Evoque heeft natuurlijk geen 53 bekerhouders. Het gaat om het aantal plasticflessen dat door het Deense Kvadrat is gerecycleerd bij de productie van de microvezelbekleding van de stoelen en het dashboard van de kleine Range Rover.

 201812180848145.jpg

6. Hij drinkt diesel en loodvrij, maar ook stroom

In de neus van de nieuwe Range Rover Evoque liggen diesel- en benzinemotoren, maar vanaf volgend jaar ook een plug-in hybride aandrijflijn. Vandaag is echter al wel een mild hybride versie onder een spanning van 48V beschikbaar van de diesel van 240 pk.

 201812180848156.jpg

7. Hij is nog steeds even avontuurlijk

Dankzij zijn nieuwe platform kan de Evoque voortaan waterlopen van tot 60 centimeter diep doorwaden (10 centimeter meer dan voordien). De modellen met vierwielaandrijving krijgen allemaal de elektronische sturing Terrain Response 2 om zo goed mogelijk vooruit te geraken wanneer je het asfalt inruilt voor modder.

201812180848157.jpg